Sabtu, 04 Agustus 2012

Refleksjoner i måneden Ramadan


Refleksjoner i måneden Ramadan


Av
Ustadz Firanda Ibn Abidin As-Soronji


Er en stor velsignelse for sine tjenere, at Gud skapte spesielle tider fylt med velsignelser, for sine tjenere å dra nytte av det og løp vunnet så mange velsignelser.

Møtte måneden Ramadan er en stor glede. Så en muslim skal virkelig føle gleden og levendegjør den. Hvor mange mennesker er avskrekket fra denne deilige, enten på grunn av døden er blitt plukket opp, eller manglende evne til å tilbe som de skal, på grunn av sykdom eller andre, eller fordi de er misforstått og uvitende om dette strålende måneden. Derfor bør en muslim takke Gud for denne gaven. Be til Ham for gitt oppriktigheten og ånden har ansvaret for denne edle måneden, med tilbedelse og dhikr til Ham.

Dessverre er det mange folk ikke forstår herlighet denne hellige måneden. Ikke gjør dette hellige måneden som landet for å høste gevinsten av Gud ved å utvide tilbedelse, nestekjærlighet, og leser Koranen. Men denne store måneden, fortsetter sesongen, gir de gjør og spiser et utvalg av mat og drikke, okkupere mor å slite med kjøkkenet. De fleste av de andre der som kan dra nytte av denne herlige måneden bare for å holde seg våken og snakke til i morgen, så på ettermiddagen er fylt med drømmer. Det er også for sent å be i moskeen. Eller når be i moskeen, drømte han at prestens hilsen umiddelbart. Andre er det vet hvem det som den hellige måneden av sesongen for å rake i penger så mye som mulig. Jobb, jobbmuligheter spores som et forsøk på å mudre hele verden [1]. Noen andre er svært aktive kjøp og salg, stå Bye i markedet og la moskeen. Selv om bønnen i moskeen, be de i en hast. Og Allah musta'an ... [2]
.
Enhver person som kjenner den storhet av denne hellige måneden, vil hun virkelig savne å møte ham. Den Salaf virkelig føle majestet denne hellige måneden, så dens tilstedeværelse er alltid gledet seg til dem. Selv mye tidligere, hadde de forberedt på at møtet.

Mu'alla bin Al Fadl sa: "De (den Salaf) ba til Allah for seks måneder, slik at Gud førte dem i kontakt med måneden Ramadan ...." [3]

Pris Gud og takke ham for å ha brakt oss til måneden Ramadan i en tilstand av ro og fred. Tenk om, hvordan tilstanden til våre brødre i Palestina, Tsjetsjenia, Afghanistan, Irak og andre land? Hvordan er deres situasjon i innbydende denne hellige måneden? Disaster etter katastrofen, lidelse etter lidelse rammet dem. Gråt av smerte og de tar imot denne hellige måneden.

Med vårt brede utvalg av mat faste. Så, hvordan kan våre brødre i Somalia bryte fasten? De fortsetter å møte sult katastrofe. [4]

Ramadan er en gylden mulighet til å BLI den forsiktige
Han sa:

يأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

Dere som tror, ​​påhviler deg raskt som kreves for dem før deg slik at du er forsiktig. [Al Baqarah: 183]
.
Shaykh Uthaymeen kan Allah ha barmhjertighet si, "لعل er å ta` lil (forklar hvorfor). Dette forklarer den visdom (objektiv) fasting. Nemlig at du (til folket) har frykt for Allah. Denne visdom (rektor) av faste. Den visdom-visdom faste, slik som fysisk velvære eller sosial velferd, så bare følg den (ikke de viktigste lærdom, penn). "[5]

Hvor mange personer i denne alderen, hvis det er sagt til dem "Frykt du på Gud", så padamlah ansiktet rødt med sinne og bedratt selv. Han tror han har frykt for Allah, så føler fornærmet hvis du forteller henne av frykt for Allah.

Ibn Mas'ud sa, "Det er nok å si at noen er uskyldig til ham:« Frykt Allah ", så sa han:« Ta vare på deg selv, ville folk som deg råde meg? '. "

En dag kalifen Harun Ar Rashid kamelridning ut luksuriøse og utsmykkede, og en jøde sa til ham: «O lederen til de troende. Du frykter Gud, "så beliaupun ned fra bilen sin og bøye seg for Allah på bakken med full tawadhu` og ydmykhet. Khalifah da ordre om at de jødiske folks behov blir møtt.

Da spurte hvorfor kalifen bestilt det, svarte han: "Da jeg hørte ordene til det jødiske folk, husket jeg Guds ord

وإذا قيل له اتق الله أخذته العزة بالإثم فحسبه جهنم ولبئس المهاد

(Og når det er sagt til ham: "Frykt Allah", oppsto arroganse som forårsaket synd vil være nok (retur) Hell Og ja det Jahannam boliger verste "Al-Baqarah vers 206 -...), Så jeg bekymre Jeg var den som kalte Gud ". [6]

Derfor er faste en gylden mulighet til å trene oss til å ha frykt for Allah.

Mesteparten av Salaf sa, faste er den letteste venstre for å spise og drikke. Jabir sa: "Hvis du faster, så bør din hørsel, syn, lisanmu, altfor fort ... Og når fasting, ikke du som hvordan ting var når ting ikke var faste." [7] Abul 'Aliah sa, folk som fastende alltid være i tilbedelse, selv om han var i en tilstand av søvn i sengen, (som) så lenge ingen baktalelse (VAG) av andre. [8]

Som Shaykh Sudais sa: «Og hvis de hadde henrettet og anvende det mål disyariatkannya faste (som er å ha frykt for Allah)? Eller er mange av dem som ikke kjenner den visdom disyari'atkannya faste og glemme den søte frukten av fromhet og hengivenhet gatene er tent, så er nok faste bare ved å avstå fra mat og drikke, samt faste oppheve Zahir? "[9 ]

Han sa også: "De fleste vet ikke essensen av faste. De begrense betydningen av faste, som er avstå bare fra å spise og drikke. Da ser du noen av dem, er faste ikke i stand til å hindre (onde) verbal, så fast i baksnakking og liggende namimah. Likeledes lot de dem streife ørene og øynene, så det falt i synd og ulydighet. Imam Bukhari har fortalt en hadith i Sahih hans, at Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

من لم يدع قول الزور والعمل به والجهل فليس لله حاجة في أي يدع طعامه وشرابه

Den som ikke glemt falsk tale og å implementere dem [10] samt gjør uvitenhet [11], så Allah ikke trenger å faste fra venstre til å spise og drikke. [12]

Ibn Rajab sa, "Den i Ramadan er ikke heldig, så når hun vil være heldig? Enhver person som i denne hellige måneden kunne ikke få seg til Gud, så han er tapt indeed. "[13]

Vær vi er som sommerfugler er morsomt og vakkert sett, samt gunstig for ekteskapet mellom plantene, mens før er en larve som skader bladverket og planteskadegjørere. Men etter faste en stund i kokongen, er larven forvandles til en vakker sommerfugl.

Faste er en sjanse til å bli vant til MENTADABBUR Koranen
Hvor mange mennesker har vendt seg bort fra Koranen og venstre for å lese Koranen. Eller når han leste det, uten å bli ledsaget av mentadabburi (kontemplasjon) innhold av mening. Så i noen mennesker, Koranen til noe minneverdig [14].

Ibn Rajab sa, "Allah fordømte folk som leser Koranen uten forståelse (mentadaburi) mening. Han sa ومنهم أميون لايعلمون الكتاب إلا أماني (Og blant dem var analfabeter ikke visste Skriften (ved lov), men bare en myte "Al-Baqarah vers 78 -.). Nemlig å lese den uten å forstå dens mening. Formålet med åpenbaringen av Koranen skal forstås for sin mening og praktisert, ikke bare for å bli lest ". [15]

Når Ramadan kommer Az Zuhri sa: "Ramadan leser Koranen og fôr (de fattige)".

Ibn Abdilhakim sa, "Hvis ankomsten av Ramadan, Imam Malik resiterte hadith viker unna og utveksle ideer med lærde. Han konsentrerte lesing av Koranen Mushaf ".

Abdurrazak sa: "Hvis du går i løpet av Ramadan, ats Tsauri forlate all tilbedelse og fokus på lese Koranen."

Ibn Rajab sa, "I måneden Ramadan, den Salaf konsentrere å lese Koranen. Blant dem er det mengkhatamkan Koranen hver uke, er det hver tredje dag, blir noen ferdig i to netter. Selv noen av dem på tidspunktet for de siste ti nettene, fullføre Koranen hver natt.

Som for hadith som forklarer mengkhatamkan forby Koranen i mindre enn tre dager, da intensjonen, hvis utført kontinuerlig. Som for utfylling av Koranen til tider (bare) en edel, som i måneden Ramadan, spesielt på nettene som forventes, som er Laylat al-Qadr, også på steder som edle, da så er Sunnah å resitere reprodusere Koranen å benytte seg av muligheten til å være på plass og en herlig tid. Det er den oppfatning av Imam Ahmad og andre, og den praktiseres av andre enn dem ". [16]

Blant siviliserte folkeskikk når du leser Koranen. [17]
A. Bør leses med tartil, er oppmerksom på reglene for resitasjon ledsaget av mentadabburi vers lest. Hvis verset som leser relatert til mangler eller feil, så han burde beristighfar. Hvis det passerer versene om Guds nåde, så han bør be Gud om nåde av Gud. Hvis gjennom de versene av Allah, så han skulle frykte Allah og søke tilflukt i Allah fra det. Derfor, hvis du leser Koranen med en rask og mindre oppmerksomhet til reglene for resitasjon, er det vanskelig å praktisere tadabbur Koranen. Selv leser Koranen på direkten uten at reglene, noen ganger loven kan være ulovlig, om den skulle føre til endringer i bokstavene (ikke i samsvar med makhrajnya), fordi det fører til endringer i Koranen. Som om lese raskt, men likevel vurdere reglene for resitasjon, så det spiller ingen rolle, fordi noen mennesker er enklere for den muntlige lesing av Koranen (og noen mennesker kan mentadabburi Koranen selv lese fort).

2. Bør ikke kutte lesning av Koranen, fordi han ønsket å prate med venner sitter ved siden av ham. Noen mennesker, hvis du leser Koranen og så er det en venn ved siden av ham, så han altfor ofte avskåret lesing å snakke med sin venn. Slike handlinger bør ikke gjøres, fordi det faller inn under kategorien bort fra Koranen uten behov.

3. Ikke lese Koranen høyt og dermed forstyrrende folk rundt ham som leste Koranen også, eller be, eller sover. Profeten har forbudt dette emnet.

Fra Abu Sa'īd Al Khudri, sa han: «Profeten i'tikaf i moskeen, da han hørte folk leser Koranen i en høy røst, og profeten var i teltet i'tikafnya. Beliaupun åpnet sitar (tøy) telt, deretter sa: «Dere er bermunajat med Herren hans, så gjør noen av dere forstyrrer andre. Har noen av dere hevet stemmen da han leste Koranen "eller sa han:« Når (leser Koranen) i bønn ". [18]

Ramadan er den MULIGHET FOR SELF introspeksjon
Umar Al-Faruq sa:

حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبا وزنوها قبل أن توزنوا و تزينوا للعرض الأكبر

Hisablah deg selv før du blir brakt til konto. Vei deg før du blir veid. Og berhiaslah (shalihlah veldedighet) for utarbeidelse av gjerninger ditampakkannya dag slaver. [19]

Han sa يومئذ لا تخفى منكم خافية (Den dagen du blir konfrontert (til deg Herre), ingenting er skjult fra staten (for Gud)-Al Haqqah: 18 -).

Det er sant at snakket med Al Faruq, muhasabah virkelige selv i denne verden, mye lettere enn beregningen av Allah i det hinsidige, (ie) når barnas hår blir hvite. Den som er Gud.

Og bevisene er autentisk naturens bok: ... ikke la en liten og ikke (også) en stor, men han noterte alt;? og de fant hva de gjør der (skriftlig). Og din Herre ikke slå en juapun. (Al-Kahf: 49).

Al-Hasan sa: "En troende er selve kontrolleren. (Bør) han menghisab seg som Gud. Det førte til et oppgjør av lyset i det hinsidige er, fordi de har menghisab sine sjeler i verden. Og som forårsaker vekten av oppgjørets på dommens dag er snart, fordi de tar denne saken uten bermuhasabah (verden). "[20]

Muhasabah naturen beregne, og sammenligne mellom godt og ondt. Dermed er sammenligningen ukjent hvilken av dem mest. [21]

Ibn al-Qayyim forklarer, "Dette vil imidlertid muhasabah være vanskelig for folk som ikke har de tre tilfellene, nemlig lys av visdom, skade seg selv og (evne) til å skille mellom nytelse og baktalelse (istidraj)."

Først: Lyset av visdom, vitenskap, der en slave kunne skille mellom sannhet og løgn, veiledning og misguidance, nytte og skade, og den mindre perfekte, godt og ondt. Dermed kunne han finne ut nivået av praksisen med lett og tung, som ble godtatt og forkastet. Jo sterkere lys av denne visdom i en person, da han vil være mer presis i sine beregninger (muhasabah).

Second: Som for å berøre deg selv er nødvendig (i muhasabah). Fordi den type tenkt å sjelen, kan hemme ufullkommen undersøkelse av sjelen, så det kan være, ville han se på det gode i det onde, stygghet, og (omvendt) hensyn som perfeksjon av skam henne. Og ingen fordommer mot ham, bortsett fra dem som kjente ham. Den som ville ha tenkt vennlig til sin sjel, var han den mest uvitende om seg selv.

Tredje: Som for (evne) til å skille mellom glede og baktalelse, som er å skille mellom den gleden som Gud gav ham, hans godhet og kjærlighet, følelser, som han kunne oppnå evig lykke med glede at er istidraj av Gud. Hvor mange mennesker får gleden terfitnah med (fra venstre å drukne i nytelse, så jo lenger bort fra veien til Allah, Pen), og han var ikke klar over det.

De priser terfitnah med dumme folk er bedradd av hans behov alltid oppfylt og skam at alltid er lukket av Gud. De fleste menn gjør de tre tilfellene (ros av mennesker, udekkede behov, og skammen som alltid er lukket) som et tegn på lykke og suksess. Inntil vitenskapen er der det synes de ......

Ibn Qayyim fortsetter: .... all makt, utseende og et sinn, hvis ledsaget av gjennomføringen av Guds bud og hva Gud godkjenner, så det er en gave fra Gud. Hvis ikke, så styrken er en katastrofe.

Hver stat brukes til å forkynne religion av Allah og på hans måte, så det er en gave fra Gud. Hvis ikke, så det er bare en katastrofe.

Enhver eiendom som er ledsaget av berinfaq i veien for Allah, ikke å forvente belønning og takk til mannen, så det er en gave fra Gud. Hvis ikke, så eiendommen ligger slå tilbake bare for ham ....

Og hver mann som får sin holdning og pengagunggan og deres kjærlighet til ham, hvis ledsaget av en følelse av underkastelse, en lav og ydmyk for Gud, så vel som å vanære ham med kjennskap og mangel på gjerninger, og gi råd forretningsfolk, så dette er Guds gave. Hvis ikke, så det er bare en katastrofe.

Derfor bør det være en tjener for å observere en meget viktig punkt, og dette farlig, for å skille mellom gaver og katastrofer, og boomerang velsignelse for ham, fordi hvor mange eksperter og edel tilbedelse er misforståelser og uklarheter i forståelsen denne diskusjonen. [22]

Vit, herunder muhasabah perfeksjon, at dere skal vite at hver celaanmu til broren som begår ekteskapsbrudd, eller vanære, vil den bli returnert til deg.

Fortalt fra profeten at han sa:

من عير أخاه بذنب لم يمت حتى يعمله

Enhver person som fordømte hans bror på grunn av hans synd (kemaksiatannya), da han ikke ville dø før han begikk ulydighet. [23]

I tolke denne hadith, sa Imam Ahmad: "Det (fordømt som) sin (syndere), at han hadde omvendt av det". [24]

Ibn al-Qayyim sa: Og også hån av spenning kombinert med fallet av kritikere som beskylt feilen. Imam At-Tirmidhi også fortalt at Profeten er marfu'-sa, 'Ikke vis spenning for den katastrofen som rammet din bror, så Gud velsigne din bror og bringe katastrofe til deg'. "[25]

Og kanskje også, intensjon profeten at celaanmu synd mot din bror større enn din brors synd og syndere er verre enn å gjøre det. Fordi det viser tazkyiatun celaanmu nafs (selv ros) og hevde at du var alltid på toppen av etterlevelse og har vært uskyldig av synd og den synd som brakte saudaramulah.

Så kanskje, beklager at din bror på grunn av sin synd og konsekvensene som oppstår etter at en følelse av dempet og lavt, samt en fornærmelse mot hans sjel, og slipper ham fra sin hellige selv-anerkjennelse av sykdom, en følelse av stolthet og ujub, samt etablering av henne i Guds ansikt i en tilstand ned til hjerte sluttet, mer nyttig og bedre for ham enn tilståelse som du alltid er på toppen av lydighet til Allah og vurdere deg selv gjøre mye for lydighet mot Gud. Selv du føler har bidratt til etableringen av Gud og skapninger slik underkastelse. Det er din bror-som har begått ulydighet-(mye) nærmere Guds nåde. Og hvor mye folk "føler ujub og bidra til veldedige organisasjoner på grunn av hans lydighet mot Guds vrede.

Synd som førte til den skyldige føler ydmyket foran Allah Allah er å foretrekke, snarere enn tilslutning til en veldedig organisasjon som fører den skyldige føles 'ujub. Faktisk, hvis du sovner om natten (ikke utfører kveldsbønn), så du angre i morgen, bedre enn om du ber natt og deretter i morgen føler du ujub til deg selv, fordi virkelige menneskers ujub, ikke veldedighet opp til Gud. Du ler, som han innrømmer (feil og mangler at) bedre enn deg til å gråte, men du føler 'ujub.

Stønner en synder i synet av Allah foretrukket stemme sammenlignet med dem som forherlige imidlertid dhikr "ujub. Det kan være at med synd begått av brødrene, gav Gud ham og tilbakekalle stoff som dreper selve sykdommen, men sykdommen er på deg og du ikke føler det.

Gud har en hemmelig og visdom på sine tjenere til å adlyde, og som utøver umoralsk, vet ingen bortsett fra ham. De lærde og vise menn forstår ikke skjul på det, bortsett fra akkurat det man ville forvente, og ble tatt til fange av de fem menneskelige sanser. Men utover det, det er Guds mysterium er ikke kjent, selv med registrering engler veldedighet.

Profeten har sagt:

إذا زنت أمة أحدكم فليقم عليها الحد ولا يثرب

(Hvis en slave kvinne eid av noen av dere begår ekteskapsbrudd, straffen Etablere hadde bebreidet ham, og ikke) [26] fordi faktisk, er vurderingen på siden av loven av Gud og er hans. Og dens formål er å håndheve straffen hadde på slave kvinne, ikke en bebreidelse.

Gud har sagt om å være den beste kunnskap og mest tett med ham (dvs. profeten): "Og hvis vi ikke styrke (hjerte) du, er du nesten helt sikkert mindre tilbøyelig til dem (de vantro)". (Al-Isra ': 74). Profeten Joseph hadde sagt, "... Og hvis du slår bort sin snare fra meg, da ville jeg sikkert være tilbøyelig til (etterkomme deres ønsker), og jeg absolutt inkludere mennesker som er dumme "(Yusuf: 33)..

Profeten oftest sverger ved å si لا ومقلب القلوب (ved å bla tilbake Essensen av det menneskelige hjerte) [27]. Han sa, "Ikke engang en menneskelig hjerte, men han var i mellom to fingre av fingrene av Gud. Hvis Allah vil, (daværende) vil Gud gi ham instruksjoner. Og hvis Allah vil, så vil Allah misguide, "[28] og han ba:

اللهم مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك

O En som venda tilbake hjertet av mannen, sette våre hjerter på din vei. [29]

اللهم مصرف القلوب صرف قلوبنا على طاعتك

Essence of O-malingkan stjele menneskenes hjerter, palingkanlah våre hjerter til å være lydig mot deg. [30]

Be Gud vår tilbedelse FAST MOTTATT
Ibn Rajab sa, "The Salaf, strever de inntrengende å avgrense og forbedre sin praksis. Så, etter at de var veldig opptatt av at deres gjerninger bli akseptert, og de fryktet at gjerninger ikke aksepteres. De er de som gir det de gir, med et hjerte av frykt. (Al Mukminun: 60).

Det ble fortalt at Ali, sa han: "Vær mer opptatt av at du mottok veldedighet (etter å gjøre en god gjerning), fra den oppmerksomheten du for dine gjerninger (da det å være nestekjærlig). Har du ikke høre Guds ord إنما يتقبل الله من المتقين (Sannelig, aksepterer Allah bare fra dem som frykter Allah, Al Maidah: 27).

Av Fadhalah sa han: «Jeg vet at Gud godtar mine gjerninger så liten som sennep frø, selv om jeg likte bedre, enn verden og alt i den, fordi Allah sa: Sannelig Allah kun godtar fra dem som frykter Allah. (Al Maidah: 27) ".

Abu Darda sa: "Jeg vet at Gud har akseptert meg bare én bønn mer til min smak enn jorden og alle dens innhold, fordi Allah sa: Sannelig Allah kun godtar fra dem som frykter Allah. (Al Maidah: 27). "[31]

Malik bin dinar sa, "Følelser av frykt hvis praksis ikke er akseptert, er tyngre enn veldedighet."

'`Som Sulami Atha sa:" Vokt dere, at ikke dine gjerninger ikke på grunn av Gud. "

Abdulaziz bin Abi Ruwwad sa, "jeg fant dem (Salaf) meget alvorlig når gode gjerninger. Men hvis de hadde fullført gjør en god gjerning, de er overskrevet sorg og bekymring om deres gjerninger er akseptert eller ikke? "

Derfor brakte Salaf etter seks måneder med bønn om at Gud sammen av Ramadan. De ba også etter Ramadan i seks måneder, slik at deres gjerninger bli akseptert.

Wuhaib bin Al Ward når du leser Guds ord

وإذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت و إسماعيل ربنا تقبل منا إنك أنت السميع العليم

(Og da Abraham løftet (næring) grunnmuren av huset med Ismail (ba): "O vår Rabb, akseptere fra oss (våre gjerninger) Sannelig er du hører og bestemmer Al-Baqarah vers 127 -, så han (den. Wuhaib bin Al Ward) gråt, og sa: ". O elskede Ar Rahman Thou Ar Rahman hevet huset, så du frykter at dine gjerninger ikke godtas av Ar Rahman" [33].

Ibn al-Qayyim sa, føler fornøyd (pleased) var en av de veldedige hengivenhet han har gjort, er en indikasjon på at han var uvitende om situasjonen selv. Han visste ikke rettigheter Alllah og hvordan skal tilbe Gud. Uvitenhet om seg selv og mangelen på avskyelighetenes finnes i den veldedige hengivenhet, og hans uvitenhet om Guds storhet og hans høyre-høyre, noe som gjør ham heller fordommer mot sin sjel full av feil, slik at han endelig var fornøyd med sin lydighet veldedighet. Det skaper også en følelse av "ujub (overrasket) med seg selv som har blitt gjennomføre veldedig lydighet, og indusere en følelse av stolthet og andre leversykdommer, som (selvfølgelig) er farligere enn de store synder som vises, for eksempel utroskap, drikking hardt, og løp fra slagmarken. I så fall føler fornøyd med den veldedige hengivenhet, den dumhet og dumhet av sjelen.

Hvis vi ser på, viser det seg mennesker som er forsiktige og kompetent service, de spør tilgivelse av Gud, selv når de har fullført lydighet av veldedighet. Dette fordi de gjenkjenner manglene, når de gjør godt. Og de erkjente at veldedighet ikke passer sin tilslutning til den storhet og majestet av Gud. Var det ikke for Guds befaling om å handle, så vil de bli til skamme for Gud med sin tilbedelse feil, og de gir ikke opp gleden av tilbedelse til Gud er feil. Men de fremdeles kjører kommandoen til å tilbe Gud, men full av feil.

Allah har beordret pilegrimene (besøkende Guds hus) til beristigfar etter fullføring av de ritualer Hajj av de mest majestetiske og edel, det er Arafat wukuf. Allah sier, som betyr: Så hvis du har flyttet på fra Arafat til Gud i Masy'aril berdzikirlah Haram. Og berdzikirlah (kall) av Gud som en ditunjukanNya til deg, og før du virkelig, virkelig, folket på villspor. Så du blir tatt opp fra startpunktet mange mennesker (dvs. Arafat), og be om tilgivelse til Allah, Allah er tilgivende, barmhjertig. (Al Baqarah: 198-199).

Allah sier også والمستغفرين بالأسحار (og tigge om tilgivelse ved daggry, Ali Imran vers 17 -.). Hasan Al-Basri sa: "De forlenge kveldsbønn før det er tid for daggry (før soloppgang), og så sitte og beristighfar til Gud". Og i en saheeh hadeeth nevnt, hvis profeten hadde hilsener fra bønn, beristighfar han tre ganger. [34]

Allah beordret profeten til beristighfar etter å ha levert sin profetiske avhandling, og han sallallaahu 'alaihi wa sallam er godt oppfylt, samt etter endt pilegrimsreise, og før han døde. Da Allah sier i brevet i fjor høst til profeten: "Når Allahs hjelp og seier kom. Og du ser folk kommer til Allahs religion i hopetall, så glorifisere ros av din Herre og be om tilgivelse for ham. Sannelig Han er den mest akseptere omvendelse ". (En Nasr vers 1-3).

Med nedgang på dette brevet, da Umar og Ibn Abbas vet at dette er en melding til Allahs sendebud n, som et tegn på hennes død var Allahs sendebud. Så Gud befalte å beristighfar etter at han antok plikt avhandling av Gud. Det er som om innkalling, at du (O Prophet) har oppfylt din forpliktelse og ingen annen oppgave, så gjør lokket er tilgivelse. I tillegg til den avsluttende bønn, pilegrimsreise, bønner i kveld. Også etter renselse, sa han:

سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك.
أللهم اجعلني من التوابين و اجعلني من المتطهرين.

Dermed tilstanden til folk som vet hva som skal til og i samsvar med Guds herlighet, og forstår om rettigheter for tilbedelse og dens krav.

Said noen av de kloke: "Når du er fornøyd (fornøyd) med deg og dine gjerninger for Allah, (daværende) og vet at Allah ikke er fornøyd med amalmu. Og alle som vet at for ham var et sted en feil, skam og stygghet, og å vite at de gjerninger er fulle av sykdommer og mangler, så hvordan kunne han være fornøyd med gjerninger? Hvordan kunne han praktisere er for Allahs skyld? "

Det er vakre ord Shaykh Abu Madin: «De som innser tilbedelse, så han ville se på hans gjerninger med briller Riya '. Han så på situasjonen med bare anerkjennelse, og så på hans ord med en ren løgn. Jo mer av hva du forventer i ditt hjerte, får din sjel mindre det vil være før du, og jo mindre verdien av offer som du må bruke for å oppnå en stor håp. Jo mer du kjenner Guds natur og natur rububiyah 'ubudiyah, og jo mer du vet Gud og kjenne deg selv, jo mer klart for deg, at det er i deg i form av veldedige hengivenhet, er det upassende å gi til Gud. Selv om du kom opp med gjerninger (for eksempel praksisen med veiing alle) Jinns og menn, så vil du fortsatt være frykt for straff av Gud (fordi du er redd for å ikke bli akseptert, penn). Sannelig Allah akseptere dine gjerninger av nåde og verdighet og nåde til deg. Han kan belønne og belønne deg, samt ære, barmhjertighet og nåde ". [36]

Shaikh Abdurrahman Som Sudais sa: «Se, mine brødre, som du velkommen denne hellige måneden, du vil også snart forlate ham. Vet du, O tjener av Allah, om du vil bli oppfylt innen utgangen av denne måneden? Eller du vil ikke se ham? Ved Allah, vet vi ikke, mens vi er hver dag menyalatkan dusinvis av organer. Der de er vant til å raske med oss? En klok mann vil gjøre alt for halthet bermuhasabah og rett, ta den ut av banen av lydighet før hans død med en plutselig, så det var ingen fordel, bortsett gode gjerninger. Rabb Ikrarkanlah løfte til deg i dette hellige stedet, og i denne velsignede Hellige å omvende seg og angre, og bryte ut fra de lenker av ulydighet og synd. Faktisk den var ment å be til det gode for deg selv og dine brødre, muslimene. "[37]

Washallahu 'ala Nabiyina Muhammadin sallallaahu' alaihi wa sallam.

Maraji `:
A. Madarijus Salikin, Ibn al-Qayyim, tahqiq Abdulaziz bin Nasir Al Julaiyil, Dar Ath Thaibah.
2. Wazhaif Ramadan, Sheikh Abdurrahman bin Mohammad bin Qasim.
3. Som Ahaditsu Siyam, Wa Ahkamuhu Adabuhu, Sheikh Abdullah Al Fauzan.
4. Tafseer Al Koranen Al Karim, Shaykh 'Uthaymeen, Dar Ibn Jauzi.
5. Ramadan Fursah Lit Taghyir, Muhammad bin Al Habda Abdillah.
6. Kaukabah Khutab Al Al Al Kaba Munifah Min Pulpit Ash Syarifah, Sheikh Abdulaziz bin Abdurrahman Som Sudais.
7. Fathul Bari, Ibn Hajar al-'Asqalani, Darus Salam, Riyadh.
8. Tuhfatul Ahwadzi, Al Mubarakfuri, Dar Ihya At Turots Al-'Arabi.
9. Tafsir Ibn Kathir.

[Kopiert fra As-sunnah magasinet IX/1426/2005M 06/Tahun Edition. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-858197 Fax 0271-858197]



Å forvente Blessings Gjennom Dhikr Allah Subhanahu Wa Ta'ala


Av
Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i


Essensen av velsignelse er alltid bra der, kontinuerlig, rikelig og økende. Og alt det gode av både verdslig og heretter er i hendene på Allah Subhanahu wa Ta'ala, som tidligere beskrevet i den foreløpige diskusjonen. Derfor bør velsignelse ikke kan forventes og kreves bortsett fra Allah Subhanahu wa Ta'ala alene, eller kan også ha vært gjennom alt som Allah Subhanahu wa Ta'ala igjen en velsignelse for ham, noe som selvsagt på en måte som er forenlig med sharia (masyruu ' ). Og dzikrullaah (erindring av Allah Subhanahu wa Ta'ala) er et hjelpemiddel i jakten keberkah er fra ham.

Dhikr (erindring av Allah Subhanahu WA Ta'ala) kan gjøres med forsiktighet (BIL qalbi), og også med oral (BIL lisaan). Men det beste (al-Afdhal) er leveren og muntlig så vel [1], men hvis valget er begrenset til bare én av dem, så med mer primærhelsetjenesten (Afdhal) [2], fordi hjertet dhikr (dzikrul Qalbi) vil produserer kunnskap (ma'rifah) og vekke følelsen av kjærlighet (al-mahabbah) og skam (al-hayaa '), føder frykt (makaafah) og gir en følelse av kontroll (muraaqabah) fra Allah Subhanahu wa Ta'ala [3].

Ulike slags Dhikr
Rahimahullah Ibn al-Qayyim i sin bok, al-Waabilush Shayyib omtale om hva slags dhikr, ble minnet delt inn i to typer, nemlig:

Først: Calling of Names, Attributes Allah Subhanahu wa Ta'ala og flatere ham med hjelp av navn og egenskaper, også rense ham fra all over alt som ikke er gjennomførbart for hvile i Ham. Og det ble delt i to:

A. Gjennomføring av ros til Allah Subhanahu wa Ta'ala å nevne navnene eller sine attributter.
Disse delene er forklart i hadith av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam liker, سبحان الله, والحمد لله, ولا إله إلا الله, والله أكبر og سبحان الله وبحمده og لا إله إلا الله وحده لا شريك له, له الملك, وله الحمد, وهو على كل شيء قدير eller den andre.

Og det beste (Afdhal) i denne delen, og inkluderer all ros, er سبحان الله عدد خلقه. Det er mer mainstream (Afdhal) enn سبحان الله. Som om du sier, "الحمد لله عدد ما خلق في السماء وعدد ما خلق في الأرضى وعدد ما بينهما, وعدد ما هو خالق" mer mainstream (Afdhal) enn bare "الحمد لله". Han forsterker dette argumentet ved å nevne noe av hadith Profetens sallallaahu 'alaihi wa sallam.

2. Informasjon [4] av Allah wa Tabaaraka Ta'aalaa med normene for de Navn og hans egenskaper er perfekte.
Som, at Gud den allmektige hørte stemmene til sine tjenere, å se sine bevegelser, ingenting er skjult fra veldedighet deres, er han mest Barmhjertige til dem, mer enn sine foreldre, og at han har makt over alle noe , og andre.

Ibn al-Qayyim kan Allah ha nåde da fortsatte: "Og (hvordan) det beste av denne typen, nemlig prise ham med ros som han brukte til å prise seg selv, og å prise Hans sendebud, brukte Muhammad sallallaahu 'alaihi wa sallam i prise ham uten tahriif (forvrenge meningen med hans navn og natur), uten ta'thiil (negere Hans attributter), uten tasybiih (kryss-rupakan hans substans og av stoffets art og karakter av sitt skaperverk) og uten tamtsiil (tilsvarer hans substans og av stoffets art og arten av hans skapninger).

Da han nevnte en annen form igjen, og sa:
Second, ring og tilbakekalling kommandoer, forbud og lover Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Disse typene ble klassifisert i to typer:
A. Ring og huske ting som informasjon og varsel om ham, at Allah Ta'ala har bestilt det, forby det, som i dette tilfellet, sinne i det, og gleden av tingen.

2. Ring og huske hans bud da skynde det skje, eller ring og huske hans forbud, skynder seg å distansere seg fra ham.
Han fortsatte: "Og herunder dhikr Allah Subhanahu wa Ta'ala er omtalen av hans nåde og velsignelser, godhet, hans hjelp og hans gave av alt til sine tjenere. Så alt er det fem typer dhikr. "[5]

Konklusjonen er, dhikr Allah Ta'ala delt inn i: Ringe navn og attributter av hans opphøyet, som bevisst brukes for dhikr og det var pengkabaran. Og husk de påbud og forbud med sine lover, enten de sier (qaulan) og praksis ('praksis), og nevner gaver av hans godhet og hans godhet til hans skapninger.

Dermed er det tillatt å søke velsignelse av dhikr er to ovenfor, med de typer og slag-slag. Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam har gitt veiledning til oss for å lese dhikr og wird wird, som er foreskrevet enten en generell eller spesiell, og er bundet av sted, tid og omstendigheter-en, som er foreskrevet som dhikr i bønnen, etter bønn, pilegrimsferd og ulike Andre tilbedelse, samt dhikr, minne dag og natt som har preget, for eksempel dhikr morgen og ettermiddag, i søvne, bilkjøring, da kledd, og i andre. Så selv på bestemte tider og visse betingelser er forskjellige og hele staten en muslim.

Lafazh dhikr oppført og beskrevet i bøkene til Sunnah, og noen forskere har skilt diskusjonen om dhikr i en egen bok. Den mest populære og beste er al-Adzkaar bok skrevet av Imam Nawawi kan Allah ha barmhjertighet. Er det lov dhikr mangfoldig, det er obligatorisk, slik som dhikr, minne bønn, slik bønn perler mens bukker og prostrating, så vel som i andre. Likeledes er det en Sunnah, er dette den gruppen som mest av den forrige.

Ringe navnene på Allah Ta'ala er en form for Dhikr
Inkludert i kategorien dhikr er Allahs navn Subhanahu wa Ta'ala vil nå snakke og jobbe. Tasmiyyah (si بسم الله) er Sunnah ved begynnelsen av hvert ord og gjerning. [6] Det vil si, "Jeg begynner med Allahs navn (bi tasmiyyatillaah) før jeg sier eller gjør jeg." Blant lærdommene av dette minnet er å få den velsignelse som er heretter samt verdslige saker, samt blokkere skaden og stygghet av den, med den herlighet Allah Subhanahu wa Ta'ala og hans hjelp.

Etter å gi eksempler på dette, kan al-Hafiz Ibn Katheer, Allah har barmhjertighet si: «Hva er foreskrevet er Allahs navn Subhanahu wa Ta'ala når vil gjøre de tingene som er nevnt ovenfor, for å forvente en velsignelse, tillitsfull, optimistisk og håper som en hjelper, så Gud var glad for å perfeksjonere nakannya og godta det. "[7] Og blant de saker som er foreskrevet bertasmiyyah (Guds navn) det var på tidspunktet for offer og jakt.

Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:

ولا تأكلوا مما لم يذكر اسم الله عليه وإنه لفسق

"Og ikke mamakan dyr som ikke er nevnt Guds navn når det slaktes. Sikkert en slik handling er en overtredelse ... "[Al-An'am: 121]

Og også hans ord:

فكلوا مما أمسكن عليكم واذكروا اسم الله عليه

"... Så spiser hva de tar for deg, og husk Allahs navn over dyret (fri) ..." [Al-Maa-Idah: 4]

Og på det tidspunktet renselse ', dusj, Tayammum, [8] og også ved innreise og utreise av moskeen. I tillegg spiser og drikker, som nevnt i asken-Shahiihain (Sahih al-Bukhari og Sahih Muslim), fra Umar ibn Abi Salamah [9] anuma Allah sa: "Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa til meg:

"يا غلام سم الله, وكل بيمينك!"

"O unge menn kaller det ved Allahs navn og spise med høyre hånd!" [10]

I flere bøker Sunan 'Aisha anhuma Allah sa: "Profeten sallallaahu' alaihi wa sallam sa:

"إذا أكل أحدكم طعاما, فليقل: بسم الله فإن نسي في أوله فليقل:. بسم الله في أوله وآخره"

"Hvis en av dere spiser, så bare si bismillaah (Allahs navn). Men hvis han glemmer, deretter uttale bismillaahi wa FII awwalihi aakhirihi (Guds navn i begynnelsen og slutten). "[11]

Og også tasmiyyah når du går inn og ut av huset, når du sovner, vil jima ', og i andre. Tilsvarende basmalah (dvs. ordtak بسم الله الرحمن الرحيم) er foreskrevet på det tidspunktet vil lese begynnelsen av bokstavene i al-Qur-et unntak til brev av Bara-ah (at-Tawbah).

Noen forskere har sitert flere grunner for dette, blant annet innenfor rammen bertabarruk (hennes håp velsignelse) med ham. Tilsvarende har forskere vært avtalt folket, å skrive på begynnelsen av bøkene og brev.

Top Shalawat Alaihi Wa sallam Prophet
Og herunder også minne om Allah Subhanahu wa Ta'ala er, velsignelser på profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, var han en del av minnet om Allah Subhanahu wa Ta'ala og takknemlighet til Ham, og anerkjenne hans velsignelser til tilbedere sendte henne til ham, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam.

Velsignelser på profeten er obligatorisk på slutten av bønnen-tasyahhud med den kjente egnet lafazh ifølge Sunnah, som er mer passende i den oppfatning av forskere at det er to oppfatninger. [12] Shalawat disyari'atkan også i en rekke forhold, som har vært Imam Ibn al-Qayyim nevner at (velsignelser på denne) disyari'atkan i 40 forhold med sine argumenter, så vel i sin bok, var Jalaa-ul Afhaam fiish Shalaah Salaam 'Alaa Khairil Anaam. [13] Blant disse er de velsignelser på profeten sallallaahu' alaihi wa sallam da nevnt ved navn, [14] i de tidlige dagene av bønn og til slutt, på fredag, og i andre.

Som for argumentet disyariatkannya er Allahs ord Subhanahu wa Ta'ala:

إن الله وملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما

"Sannelig Allah og Hans engler bershalawat til profeten. Dere som tror Bershalawatlah du for æren av Profeten og si hei til ham "[Al-Ahzab: 56]!.

Og hadither som oppmuntrer det, multipliserer og avslører hans dyder er veldig mye i det hele tatt [15] Jeg nukilkan av dem er hva som fortalt av Imam Muslim fra Abu Hurayrah at Allahs Allaah anhu sallallaahu 'alaihi wa sallam sa.:

"من صلى علي واحدة, صلى الله عليه عشرا."

"Den som bershalawat til meg en gang at Gud vil bershalawat [16] ham 10 ganger." [17]

Og er nevnt i bøkene til Sunan med lafazh Anas Allah anhu:

"صلى الله عليه عشر صلوات, وحطت عنه عشر خطيئات, ورفعت له عشر درجات."

"Sikkert Gud vil bershalawat ham 10 ganger og ble fjernet fra 10 feil og ble utnevnt til hennes 10 grader." [18]

[Kopiert fra boken på Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu, Tittel på indonesisk Practices og tid er velsignet, forfatter Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Publishers Press Ibn Kathir]


Forholdet mellom dommen og Dhikr



Av
Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i



Mellom dem har et veldig nært forhold, som ber til Allah Subhanahu wa Ta'ala i forbindelse med dhikr til ham, er han en slave til kravene fra sin Herre om hennes behov, både timelige og heretter, i form av uttrykket omstendigheter og forhold så vel som ord.

Så bønnen som finnes i dhikr gang, derav også kalt bønn of Remembrance av folk flest. Det er verdt å nevne her, at jo mer minnet om Allah og prise Ham i bønn, så er det bedre og primær så vel som mer verdige til å bli innvilget.

Imam Ibn al-Qayyim sa: "The Sunnah (mustahab) i bønn er en bønn å begynne bønner med ros til Allah Subhanahu wa Ta'ala, så bershalawat profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i begjæringen skal leveres, og deretter uttrykke sitt begjær, [1] da han nevnte noen av de argumentene som forklarer dette.

Derfor, på-tawassul (velg en form for tilbedelse for å komme nærmere-pent.) Til Allah Subhanahu wa Ta'ala å bruke ett navn fra navnene på Gud er god (al-Asmaa-ul Husnaa) eller med en arten av hans egenskaper er høy (ash-Shifaatul 'Ulyaa) i bønn er en form for tawassul tillates av sharia (ved-alun-sul al-masyruu'). For eksempel, en muslim si i bønnen, "O Allah, at jeg ber Deg, Du Barmhjertige Mahapengasih, Mahalembut Vitende, gi meg helse." Eller han sa: «Jeg ber Deg av nåde Thy som inkluderer alt, rikt og tilgi mine synder. "[2]

Som for argumentet om at mensyari'atkan denne typen tawassul er Allahs ord Subhanahu wa Ta'ala:

ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها

"Bare Allahs Asma-ul Husna, den bermohonlah til ham ved å kalle Asma-ul Husna var ..." [Al-A'raaf: 180]

Og blant de argumentene og andre stiftelser er som Allah profilert på Alaihissallam bønn av kong Salomo i hans ord:

رب أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأدخلني برحمتك في عبادك الصالحين

"... Å min Herre, gi meg inspirasjon til å forbli takknemlig for Thy favør som du har skjenket meg og til mine foreldre, og å gjøre gode gjerninger som du ridhai, og tast det meg med nåde Thy til klassen . dine tjenere den rettferdige "[An-Naml: 19]

Som for argumentet av as-Sunnah som angitt i aske-Shahiihain (Sahih al-Bukhari og Sahih Muslim), fra Ibn Abbas at Allahs Allaah anhuma sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

"اللهم إني أعوذ بعزتك, لا إله إلا أنت, أن تضلني."
"O Allah, jeg søker tilflukt hos din herlighet, fortjener ingen å bli tilbedt, men bare deg, at du beskytte meg." [3]

Og fortalt fra 'Abdullah ibn Mas'ud anhu at Profeten av Allah sallallaahu' alaihi wa sallam sa:

"ما أصاب أحدا قط هم ولا حزن فقال: اللهم إني عبدك, وابن عبدك, وابن أمتك, ناصيتي بيدك, ماض في حكمك, عدل في قضاؤك, أسألك بكل اسم هو لك, سميت به نفسك, أو علمته أحدا من خلقك, أو أنزلته في كتابك, أو استأثرت به في علم الغيب عندك, أن تجعل القرآن ربيع قلبي ونور صدري, وجلاء حزني وذهاب همي, إلا أذهب الله همه وحزنه, وأبدله مكانه فرجا. "

"Det er ikke noen overskrevet angst og sorg, og så sier han, 'O Allah, sannelig, jeg er din tjener, sønn (etterkommer) tjener din (Adam), barn (avkom) fra slave datter (Eve), som ligger på toppen av ubunku din hånd, Dine beslutninger gjelder for meg, forordninger Thy er rettferdig for meg, jeg ber deg ved hvert navn som tilhører deg, og du na-spising Self-din med ham, eller du har blitt lært opp til å en av dine tjenere Thy skapning, eller at du droppet ut i bok din, eller at du spesialiserer seg på for deg selv usett i din hånd, at du gjør al-Qur-en som conditioning mitt hjerte og min sjel lys , trøst og trøst laraku sorg. Da vil Allah eliminere sorg og tristhet, og erstatte den med letthet. "[4]

Etter at jeg beskrive noen enkle typer dhikr, så jeg skal nå lukke denne diskusjonen ved å forklare former for ved-tabarruk (forvente velsignelser) gjennom å minnes Allah Subhanahu wa Ta'ala (bi dzikrillaah) slik at prosedyrene tabarruk med dhikr Allah SWT stadig klarere wa Ta'ala.

[Kopiert fra boken på Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu, Tittel på indonesisk Practices og tid er velsignet, forfatter Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Publishers Press Ibn Kathir]


Og velsignelse av hans dyder Dhikr


Av
Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i


Dhikr av Allah Subhanahu wa Ta'ala har de store dyder og velsignelser-velsignelser er rikelig, både globalt og i det hinsidige, blant annet:

Jordiske velsignelser, nemlig;
A. Trygghet og tap av frykt, som Allahs ord Subhanahu wa Ta'ala:

ألا بذكر الله تطمئن القلوب

"... Husk, bare en erindring av Allah hjerter finne tilfredsstillelse. [Ar-Ra'd: 28]

2. Dhikr styrke minne, slik at han kunne gjøre noe han ikke kan gjøre uten dhikr.
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam har lært datteren Fatima anhuma Allah og (lov) Ali Allah anhu å forherlige hver kveld når du sovner så mye som 33 ganger, og så mange som 33 ganger og bertahmid bertakbir så mye som 34 ganger. Når hun (Fatima Allah anhuma) ba medhjelpere til profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, og klaget til ham om hva han sto overfor i ekteskapet, profeten sallallaahu' alaihi wa sallam lært til ovennevnte, så sa han:

"فهو خير لكما من خادم."

"Det er bedre enn dere to av en tjener." [1]

Det sies at, "De som fortsetter å gjøre det kontinuerlig, vil det få styrke i kroppen hans slik at den ikke lenger krever medhjelper. [2]

Imam Ibn al-Qayyim rahimahullah nevne at uttrykket "لاحول ولا قوة إلا بالله", har en enorm innflytelse på å hjelpe de aktiviteter som er vanskelig og kususahan letthet og vanskeligheter, så han gir argumenter og ar-gumentasinya i den. [3]

3. Blant de verdslige fordelene med istighfaar (be om tilgivelse) den andre er, kan finnes i Allahs ord Subhanahu wa Ta'ala i-Noas brev:

فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا

"Spør tilgivelse for Herren din, sikkert Han er ofte-tilgivende, vil han sende regningen til deg med en buskete, og utvider rikdom og dine barn, og hold deg og hold hager (også i den) for deg elver. "[Noah: 10-12]

Og ordene av profeten fortalt av 'Abdullah bin Abbas Allah anhuma:

"من لزم الاستغفار جعل الله له من كل ضيق مخرجا, ومن كل هم فرجا, ورزقه من حيث لا يحتسب."

"De er alltid luft-istighfaar, vil Allah Subhanahu wa Ta'ala gi løsninger på eventuelle problemer den står overfor, rolig ved uro, og Allah vil gi ham lykke til fra langt uventet ved ham." [4]

4. Blant velsignet minne om tidsaspektet, er ar-Ruqyah (spell) i Allahs navn Ta'ala og dhikr disyari'atkan påberope healing og spørre helse.
Å se viktigheten av dette problemet, så jeg satte denne diskusjonen spesielt sin egen, og vil være vår neste diskusjon (i andre diskusjonen), med temaet ar-bi Ruqyah Dzikrillaahi Ta'aalaa, wa milliarder Quran Kareem aanil, nemlig ruqyah den dhikr Allah Subhanahu WA Ta'ala og al-Quran al-Karim.

Velsigne heretter, nemlig;
A. De synder abort og multiplikasjon av belønning.
Hadith som beskriver det veldig mye, nevner jeg noen av dem, blant andre, blir fortalt i al-Shahiihain, fra Abu Huraira Allah anhu, at Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

"من قال: لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد, وهو على كل شيء قدير, في يوم مائة مرة, كانت له عدل عشر رقاب, وكتبت له مائة حسنة, ومحيت عنه مائة سيئة, وكانت له حرزا من الشيطان يومه ذلك حتى يمسي, ولم يأت أحد بأفضل مما جاء به, إلا أحد عمل أكثر من ذلك. "

"De som sier:« Ingen fortjener å bli tilbedt unntatt Allah og ingen partner til ham tilhører alt herredømme, og prise Gud, og Han er mest makt over alle ting, "100 ganger om dagen, tilsvarende frigjøre ham 10 slaver, og spilte 100 belønning for ham, og tørket sine 100 feil. Og han har et skjold som beskytter den mot Satan den dagen til kvelden, kan ingen gjøre det bedre enn ham, bortsett fra dem som praktiserer (praktisering av dhikr) enda mer av det. "[5]

Også fortalt av muslim fra Abu Hurayrah fra Allahs sendebud anhu Allaah sallallaahu 'alaihi wa sllam, sa han:

"من سبح الله في دبر كل صلاة ثلاثا وثلاثين, وحمد الله ثلاثا وثلاثين وكبر الله ثلاثا وثلاثين, فتلك تسعة وتسعون وقال تمام المائة: ((لا إله إلا الله وحده لا شريك له, له الملك وله الحمد, وهو على كل شيء قدير)) غفرت خطاياه وإن كانت مثل زبد البحر. "

"De som forherliger i hver ende av bønn 33 ganger, 33 ganger og bertakbir bertahmid 33 ganger, alt utgjorde 99, og da han gi keseratusnya å lese:« Det er en rett til å bli tilbedt unntatt Allah alene, ingen partner til ham, tilhører Hvem all makt og ros, og han har makt over alle ting. "Utvilsomt vil han bli tilgitt sine feil, men like mye skum i sjøen." [6]

I Sahih al-Bukhari fra Shaddad Allah ibn Aus anhu [7] at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

"سيد الاستغفار: اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت, خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت, أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي, فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت, أعوذ بك من شر ما صنعت, إذا قال حين يمسي فمات دخل الجنة أو كان من أهل الجنة وإذا قال حين يصبح فمات من يومه مثله. "

"Istighfaar det viktigste er, 'O Allah, Du er min Herre til meg, fortjener ingen å bli tilbedt, men du, er du den som skapte meg, jeg er din tjener. Og jeg vil være trofast mot den ed og mitt løfte til deg etter evne min, jeg bekjenner alle dine tjenester til meg [8], og jeg bekjenner til deg for mine synder, så tilgi mine synder, fordi ingen tilgir synder unntatt deg. Og jeg søker tilflukt i deg fra den onde av det jeg gjør. "Hvis han sier når han døde i natt, så han drar til himmelen, eller han vil bli en ekspert Heaven. Og da han talte om morgenen, og han døde den dagen, så han ønsker ovenfor. "[9]

2. Blant andre fordeler heretter, at samlinger for dhikr er en av ro og overflod nedgang i Allahs nåde og omgitt av engler. Det har blitt fortalt fra Abu Hurayrah og muslim fra Abu Said al-Khudry Radhiyallau anhuma at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

"لا يقعد قوم يذكرون الله إلا حفتهم الملائكة وغشيتهم الرحمة ونزلت عليهم السكينة وذكرهم الله فيمن عنده."

"Det er et folk samlet og dhikr Allah, men engler vil de omringe dem, vil Guds nåde dekke dem og resten vil overskygge dem, og Allah vil nevne (navnene) de er blant de skapningene ved hans side, nemlig anerkjent (i nærvær av englene). "[10]

Jordiske velsignelser, og heretter gangen.
Dhikr av Allah (dzikrullaah) er en uinntagelig festning av svik Satan og hans forbrytelser.

Hadithene som viser at svært mange, av dem er som følger:

Fant i Sahih Muslim fra Jabir ibn 'Abdillah anhuma Allah at han hørte profeten sallallaahu' alaihi wa sallam sa:

"إذا دخل الرجل بيته فذكر الله عند دخوله وعند طعامه قال الشيطان:. لا مبيت لكم ولا عشاء, وإذا دخل فلم يذكر الله عند دخوله قال الشيطان أدركتم المبيت, وإذا لم يذكر الله عند طعامه قال أدركتم المبيت والعشاء"

"Når en person går inn huset sitt, og han kalte Gud når (vil) kommer inn og også når (vilje) spiser, så djevelen sa (til vennen hans), 'Det er ingen plass for deg å overnatte og middag. Og da han gikk sitt hus men han nevnte ikke Guds navn når (vilje) oppføring, så djevelen sa (til vennen hans), 'Du får et sted å bo. "Og hvis han ikke nevne navnet på Gud når (vil) spise, hva djevelen sa,' Du får et sted å sove og middag "." [11]

I asken-Shahiihain, fra Ibn 'Abbas anhuma Allah, sa han, "The Messenger sallallaahu' alaihi wa sallam sa:

"لو أن أحدهم إذا أراد أن يأتي أهله قال:. باسم الله, اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا, فإنه إن يقدر بينهما ولد في ذلك, لم يضره شيطان أبدا"

"Hvis det er noen som er i ferd med å komme til sin kone (å ha), og han sa:" In the Name of Allah, Allah, holde oss fra Satan og holde Satan (fra) hva du skjenket til oss. 'For sikkert, hvis de er skjebnebestemt til å få et barn av den (forholdet), så djevelen ikke vil være i stand til å plage ham for alltid. "[12]

Og i flere bøker av Sunan, fra 'Ali ibn Abi Talib Allah anhu at Messenger sallallaahu' alayhi wa sallam sa:

"ستر ما بين أعين الجن وعورات بني آدم, إذا دخل أحدهم الخلاء, أن يقول:. بسم الله"

"Barrieren mellom øynene til Jinn og nakenhet av det menneskelige barnet, når noen kommer inn på badet (WC), er å si« In the Name of Allah. "[13]

Faktisk den har en bønn av frukt og et godt resultat i verden og den neste. Blant showet vil være i kraft av minne, at hensikten med alle former for lydighet gjort av en Guds tjener er å håndheve dhikr Allah Subhanahu wa Ta'ala. Husk alltid Allah (dzikrullaah) er konfidensielle, samt ånden av alle former for lydighet. [14]

Det er mange andre stort utvalg av dyder og velsignelser som mange av dhikr Allah Subhanahu wa Ta'ala [15]. Derfor profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam alltid dhikr Allah i hver tilstand. [16] Som fortalt av' Aisha anhuma Allah.

Da bør det være for oss å være konsekvent i dhikr Allah Subhanahu wa Ta'ala med en rekke former og substans, som er klart som alle skal være i samsvar med dhikr, dhikr som er foreskrevet, som gjennomføring av lydighet til Allah Subhanahu wa Ta'ala og etterligne profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, forvente å få de store dyder og rike velsignelser og godhet at mange av dhikr Allah Subhanahu wa Ta'ala i denne verden og den hinsidige senere.

[Kopiert fra boken på Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu, Tittel på indonesisk Practices og tid er velsignet, forfatter Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Publishers Press Ibn Kathir]


Tabarruk Ved Reading Al-Quran Al-Karim


Av
Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i


I begynnelsen av forrige kapittel, har beskrevet det i kraft av al-Qur-en og keberkahannya, og nå vil jeg være mer diskusjon bare å spesifisere problemene ved-Tabarruk bi-watil Tilaa aanil Qur-Kareem, venter en velsignelse å lese al-Qur- anul Karim, og diverse andre ting som har et forhold til ham.

Reading Blessings Al-Qur-en og dens forrang
Allah Subhanahu wa Ta'ala beordret lesing av hans bok al-Karim i hans ord:

واتل ما أوحي إليك من كتاب ربك لا مبدل لكلماته

"Og deklamere hva er åpenbart for deg på bok deres Herre (al-Qur-en). Det er ingen (en) som kan endre sine setninger ... "[Al-Kahf: 27]

Og profeten Shallallahu'alaihi wa sallam sa:

"اقرئوا القرآن, فإنه يأتي يوم القيامة شفيعا لأصحابه."

"Les den al-Qur-en, fordi det vil komme som en giver syafa'at for sine lesere i dommedag." [1]

Dette er fortalt av Imam Muslim fra Abu al-Bahili Umamah anhu Allah. [2]

Jalaa Allah wa 'Alaa å forklare dyd av å lese al-Qur-en sier:

إن الذين يتلون كتاب الله وأقاموا الصلاة وأنفقوا مما رزقناهم سرا وعلانية يرجون تجارة لن تبور ليوفيهم أجورهم ويزيدهم من فضله إنه غفور شكور

"De som alltid lese boken Allahs og etablere bønn og tilbringe av hva vi har lykke til dem i hemmelighet og åpent, ble de ventet handel som har noe å tape, at Gud vil belønne dem avgrense dem og legge til dem av Hans gavmildhet. Allah er tilgivende, Mahamensyukuri "[Fatir: 29-30].

Hadither av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam veldig mye i forklare disse problemene, blant annet ble fortalt av' Uqbah bin 'Amir [3] av Allaah anhu finnes i Sahih Muslim, og Rasululllah sallallaahu' alaihi wa sallam sa:

"أفلا يغدو أحدكم إلى المسجد, فيعلم أو يقرأ آيتين من كتاب الله, خير له من ناقتين, وثلاث خير له من ثلاث, وأربع خير له من أربع, ومن أعدادهن من الإبل."

«Ikke en av dere i morgen skynde til moskeen, så han lærte eller lese to vers fra Allahs bok, (så det) er bedre enn to kameler, og (hvis) de tre versene (så det) er bedre av tre kameler, og (hvis) de fire vers (da det) er bedre enn fire kameler, og så videre sammenligning av beløpet med antall kameler ". [4]

Også berettet fra Abu Huraira Allah anhu finnes i Sahih Muslim, sa Rasululllah sallallaahu 'alaihi wa sallam:

"وما اجتمع قوم, في بيت من بيوت الله يتلون كتاب الله ويتدارسونه بينهم, إلا نزلت عليهم السكينة, وغشيتهم الرحمة, وحفتهم الملائكة, وذكرهم الله فيمن عنده."

"Det er et folk samlet i ett hus av Allah (moskeer), mens de leser boken Allahs (al-Qur-en) og lærte av dem, med unntak for indre fred vil komme ned på dem, og de ble fylt med Guds nåde, og englene omgir dem, og Allah Subhanahu wa Ta'ala vil nevne (stolthet) sin (englene) som er i nærheten av ham. "[5]

Det har blitt rapportert i aske-Shahiihain at engelen kom og hørte på målingene USAID Allah ibn Hudhair anhu. [6]

At-Tirmidhi forteller en hadith av Ibn Mas'ud Allaah anhu, sa han, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

"من قرأ حرفا من كتاب الله فله به حسنة والحسنة بعشر أمثالها, لا أقول الم حرف, ولكن ألف حرف, ولام حرف, وميم حرف."

"Den som leser et brev fra al-Qur-en, så hun en dyd, og dyd er den ble doblet til 10 ganger så mye, det gjorde jeg ikke si Alif Lam Mim er en bokstav, men en bokstav Alif, Lam og Mim én bokstav én bokstav. "[7]

Til slutt plukket jeg opp en lignelse gitt av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam for alle som leser al-Qur-en, eller la det, enten han er en troende eller en hyklere, som fortalt av al-Bukhari og Muslim fra Abu Musa Allah al-Ash'ari anhu, sa han, profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

"مثل المؤمن الذي يقرأ القرآن كمثل الأترجة, ريحها طيب وطعمها طيب, ومثل المؤمن الذي لا يقرأ القرآن كمثل التمرة, لا ريح لها وطعمها حلو, ومثل المنافق الذي يقرأ القرآن مثل الريحانة, ريحها طيب وطعمها مر, ومثل المنافق الذي لا يقرأ القرآن كمثل الحنظلة ليس لها ريح وطعمها مر. "

"Lignelsen om en troende som leser Koranen al-utrujjah som frukt (en slags sitron-pent) [8], lukter duftende og deilig smak. Og lignelsen om en troende som ikke leser Al-Koranen som ikke lukter som en daddelpalme, men det var søt. Og lignelsen om en hykler som leser al-Qur-en, som raihaanah (en slags uforløst basilikum) savory lukt og smak bitter. Lignelsen om en hykler som ikke leser Al-Qur-en, som Hanzalah (en slags uforløst pare) har ingen lukt og bitter smak. "[9]

Dermed globale bilde av dyder og velsignelser heretter i lesing al-Qur-en.

Velsignelsen og mottakerne er duniawiyah, som gjør det og ta fordelene av helbredelse gjennom ruqyah med noen bokstaver og vers av al-Qur-en. Drøfting av disse temaene vil bli drøftet bredere i videre diskusjon, hvis Allah vil.

Dermed dyd og velsignelse verden og heretter, som forklart tidligere, og mange andre som har blitt gitt av Gud i form av en rekke stor vennlighet og gode belønninger for leseren al-Qur-en.

Og er det noen få bokstaver eller enda avsnitt er viet og dyder som beskrives av hadith av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, som vi alle kjenner som bokstaven for al-Fatihah, bønnen der forpliktelsen ikke vil være gyldig unntatt ved å lese den, samt to brev al-Baqarah og Ali 'Imran, hvor profeten sallallaahu' alaihi wa sallam sa om dem som ble fortalt av Imam Muslim:

"اقرئوا الزهراوين البقرة وسورة آل عمران, فإنهما تأتيان يوم القيامة, كأنهما غمامتان, أو كأنهما غيايتان, أو كأنهما فرقان من طير صواف, تحاجان عن أصحابهما."

"Les az-Zahraawain [10] (de to tingene som lyser), bokstaven al-Baqarah og Ali" Imraan, fordi faktisk den andre bokstaven på dommens dag kommer senere, som to skyer er tykk, eller som en skygge ly, [ 11] eller som to grupper av fugler sprer sine vinger i luften, noe som vil hjelpe leserne av brevet.

Da profeten sallallaahu 'alaihi wa sallambersabda om dette brevet al-Baqarah:

"اقرءوا سورة البقرة, فإن أخذها بركة, وتركها حسرة, ولا تستطيعها البطلة."

"Les brevet al-Baqarah, fordi lese den vil bringe velsignelser og la det betyr et tap. Witch vil ikke kunne (å gjøre ondt til leseren) det [12]. "[13]

Og et brev fra al-Baqarah velsignelse andre, at djevelen rømt hjemmefra som leser et brev der al-Baqarah, som beskrevet i hadith av profeten sallallaahu wa sallam a'alaihi. [14] I det samme brevet, er det tegn til seter hvor han er den største vers i al-Qur-en, og inneholder velsignelser og dyder, særlig i verden og den hinsidige. [15] Og også de to siste versene av Surat al-Baqara-keuta har også store likheter.

Brevet har også dyd av brevet er viet al-Ikhlas, en-Naas, al-Falaq og i andre. [16]

Reading-Adab Adab Al-Qur-en
Når vi vet hva som finnes i lesing av al-Qur-en av de store velsignelser og edle dyder, så jeg vil diskutere de mest siviliserte oppførsel i henhold til Shari'ah når kommer til å lese al-Qur-en, slik at vi kan tilegne velsignelser og dyder, og vårt mål var perfekt med tillatelse fra Allah Subhanahu wa Ta'ala og hans Taufik, så vi vil ikke unnlate å gripe den.

Det omfatter real-adab adab al-mest i å lese Koranen er de eneste oppriktige intensjoner til Allah Subhanahu wa Ta'ala alene, som hans ord:

وما أمروا إلا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء

"Selv om de ikke er organisert annet enn å tilbe Allah med lydighet til Ham renser (løping) religion ..." [Al-Bayyinah: 5] [17]

Lese al-Koranen er en strålende tilbedelse som vi vet.

Av Sahih al-Bukhari og Sahih Muslim fra Umar ibn al-Khattab Allah anhu sa, "The Messenger sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:

"إنما الأعمال بالنيات, وإنما لكل امرئ ما نوى."

Sannelig enhver handling som er avhengig av hans intensjoner, og alle vil få etter som han formål ... "[18]

Når nevne om-adab al-adab lese Koranen, Imam en-Nawawi sa, "bør han ikke tenkt å lese og undervist som et middel for ham å få dagligdagse formål, for eksempel å finne skatten, stilling, rang eller stolthet til venner venner eller andre mennesker kompliment henne på hennes eller utsikten eller lignende. "[19]

Og blant de mest siviliserte oppførsel når kommer til å lese al-Qur-en presenterer sin mening i leveren (tadabbur), lever og kekhusyu'an deltakelse. Det som er klart er at de sakene som må vurderes av leseren al-Qur-en da han leste det, at han skulle bringe betydninger av versene han leste til meg selv, forstå det og tenk det for Allah Subhanahu wa Ta'ala degradere al-Qur-en til å tenke og tatt lærdom i det, slik som hans ord:

كتاب أنزلناه إليك مبارك ليدبروا آياته وليتذكر أولو الألباب

"Dette er en bok som vi sendte ned til du er full av velsignelser som de kan vurdere sine vers og så lærde mennesker som har et sinn." [Shad: 29]

Leseren følger temaet al-Qur-en, gjennomføre hvis det er en kommando, holde seg borte dersom det er restriksjoner, frykt for truende versene, i håp om å vers av håp, tigge om tilgivelse på den tiden versene av barmhjertighet, ta leksjoner på versene som utrolig men de som passerte rettferdige eller hedningene, trodde og tror på de versene som forklarer tro og 'aqeedah. [20] Derfor Salih Salafush praksis disse tingene, studere de al-Qur-en, å tro og implementere omfattende lover på grunnlag av "aqeedah er sterk. [21]

Det finnes andre siviliserte oppførsel i lesing al-Quran som har blitt identifisert og er like viktig som å lese tartil (sakte, ikke i en hast og i henhold til lovene resitasjon-pent), forskjønne stemme, lese ta'awwudz tidlig i lesing og andre så videre. [22]

En muslim bør opprettholde konsistens i å lese Koranen al-adab-adabnya og dens lover tajwidnya, i løpet av natten, mens du reiser, og ikke fordi han var huske det viktigste. [23] våre tidligere lærde har prisverdig vane i mengkhatamkan størrelse al-Qur-en med ham, [24] som viser at hvordan vedvarende de er i å lese formere al-Qur-en.

Etter å nevne flere eksempler når de rettferdige mengkhatamkan al-Quran, Imam an-Nawawi sa: "Den mest korrekte oppfatning at det bør være tilpasset forholdene i hver leser, og vil være forskjellig for hver person. Den som ser sånn dyp refleksjon og innsikt, og det er en prioritet i sitt samspill med al-Qur-en, så for ham med det han var i stand til å fullføre lese al-Qur henne slik at hun kan forstå hva de leser . Tilsvarende for dem som forkynner eller opptatt med andre ting som er viktig i spørsmål om religion og det gode av muslimene generelt, er det ganske standard størrelse for ham å oppfylle den siste tiden, og for alle som ikke tilhører en gruppe mennesker som er nevnt ovenfor, deretter multiplisere ifølge etter evne, uten å gå over tedium eller kjedsomhet i lesing al-Koranen. [25] Dette er en ganske god detalj etter min mening.

Da vil jeg minne om farene ved å vende seg bort fra å lese al-Koranen eller avvise det eller glemme noen av versene, eller erstatte det ved å lese aviser, magasiner eller noe sånt, særlig i de senere årene har mange enkle måter å lære al-Qur-en og lære-lovet være Allah fremfor alt-, og som ikke kan lese al-Qur-en i-haf MUSHs av visse årsaker, la ham høre det fra andre typer direkte eller gjennom bånd til al-Qur- har en enestående.

L Vi ber Gud om å gi sin gave til oss, nemlig å lese al-Koranen ved å lese den sanne og gjøre oss de menneskene som holder sine grenser, og bokstavene og hjelpe oss å få verden og keberkahannya Heretter, sannelig Allah Subhanahu wa Ta'ala Mahamengabulkan som hører bønner.

[Kopiert fra boken på Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu, Tittel på indonesisk Practices og tid er velsignet, forfatter Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Publishers Press Ibn Kathir]



Noen av de dyder og velsignelse mandag og torsdag



Av
Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i


Mellom dyd og keberkahannya, at himmelens porter åpne på begge dagene, dvs. mandag og torsdag. Dette er når de troende blir tilgitt, men to av troende som blir fiendtlig. Styrker argumentet om at dette er en hadith som finnes i Sahih Muslim fra Abu Hurayrah Allah anhu, at Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa,

"تفتح أبواب الجنة يوم الاثنين ويوم الخميس فيغفر لكل عبد لا يشرك بالله شيئا إلا رجلا كانت بينه وبين أخيه شحناء, فيقال:. أنظروا هذين حتى يصطلحا, أنظروا هذين حتى يصطلحا, أنظروا هذين حتى يصطلحا"

"Dørene til Himmelen åpnet på mandag og torsdag. Da alle Guds tjenere som gjør ikke forbinder med noe vil bli tilgitt sine synder, med mindre noen skjedde mellom ham og hans bror fiendtlighet. [1] og si: 'Sett off [2] tilgivelse mot disse to mennene før de slutte fred, tilgivelse å utsette disse to før de forsone, utsette tilgivelse for disse to mennene før de skape fred. "[3]

Virtue og de velsignelser som fulgte, at de gjerninger mennene undersøkt i nærvær av Allah wa Tabaaraka Ta'aalaa på begge dager. Som funnet i Sahih Muslim fra Abu Hurayrah fra Allahs Allaah anhu sallallaahu 'alaihi wa sallam. Han sa,

"تعرض أعمال الناس في كل جمعة مرتين يوم الاثنين ويوم الخميس فيغفر لكل عبد مؤمن إلا عبدا بينه وبين أخيه شحناء."

"Velferdsorganisasjoner menn undersøkt i nærvær av Gud i hver uke (jumu'a) to ganger, nemlig på mandager og torsdager. Da alle de trofaste tjenere utilgivelig synd, men en tjener som mellom ham og hans bror skjedde fiendskap ... "[Al-Hadith] [4]

Derfor passer for en muslim å avstå fra fiendtlige annen muslim bror, eller dumpe ham, eller ignorere det og andre kritikkverdige trekk, slik at Guds godhet allmektige ikke flykte fra det.

2. Mandag og torsdag forrang andre, at Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam veldig entusiastisk om faste på den andre dagen.
Som i de fleste bøker av hadith av 'Aa'ishah Rahiyallahu anhuma, sa han,

"كان النبي صلى الله عليه وسلم يتحرى صوم الإثنين والخميس."

«Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam veldig entusiastisk og seriøs om faste på mandager og torsdager". [5]

Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam leverte en annen grunn til å faste på denne dagen med å si sin

"تعرض الأعمال يوم الإثنين والخميس فأحب أن يعرض عملي وأنا صائم."

"Veldedighet menneskelig viskelær undersøkt på mandag og torsdag, så jeg elsker veldedighet mine handlinger mens jeg sjekket i en tilstand av faste." [HR. At-Tirmidhi og andre] [6]

Og i Sahih Muslim fra hadith av Abu Qatadah anhu at Allahs Allaah sallallaahu 'alaihi wa sallam ble spurt om å faste på mandag, han sallallaahu sier alaihi wa sallam,

"ذاك يوم ولدت فيه ويوم بعثت أو أنزل علي فيه."

"I dag er en dag jeg ble født, og i dag ble jeg sendt eller åpenbaringen av al-Qur-en til meg den dagen." [7]

Ash-San'ani rahimahullah sa, "Og det er ingen motsetning mellom disse to grunner." [8]

Basert på argumentene til de såkalte Hadith, er det sunnah for en muslim å faste på disse to dagene, så fort tathawwu '(sunnah).

3. En annen dyd holdes torsdag, at det meste av turen (Safar) av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam skjedde på torsdag.
Han liker å gå ut på torsdag. Som det fremgår av Sahih al-Bukhari som Ka'b bin Malik Allah anhu sa:

"لقلما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يخرج إذا خرج في سفر إلا يوم الخميس."

"Svært sjelden profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ut (å reise), unntatt torsdag."
I en annen rapport som også Ka'b bin Malik Allah anhu:

"أن النبي صلى الله عليه وسلم خرج يوم الخميس في غزوة تبوك وكان يحب أن يخرج يوم الخميس."

"At Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam kom ut på torsdag i slaget ved Tabuk, og (faktisk) han liker ut (å reise) på torsdager." [9]

[Kopiert fra boken på Tabaruk Anwaa'uhu wa Ahkaamuhu, Tittel på indonesisk Practices og tid er velsignet, forfatter Dr. Nasir bin 'Abdirrahman bin Muhammad al-Juda'i, Publishers Press Ibn Kathir]





kilde: http://almanhaj.or.id/

Tidak ada komentar:

Posting Komentar