Refleksjoner i måneden Ramadan, Allah sa:
يأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون Dere som tror, påhviler deg raskt som kreves for dem før deg slik at du er forsiktig. [Al Baqarah: 183]
Av
Ustadz Firanda Ibn Abidin As-Soronji
Er en stor velsignelse for sine tjenere, at Gud skapte spesielle tider fylt med velsignelser, for sine tjenere å dra nytte av det og løp vunnet så mange velsignelser.
Møtte måneden Ramadan er en stor glede. Så en muslim skal virkelig føle gleden og levendegjør den. Hvor mange mennesker er avskrekket fra denne deilige, enten på grunn av døden er blitt plukket opp, eller manglende evne til å tilbe som de skal, på grunn av sykdom eller andre, eller fordi de er misforstått og uvitende om dette strålende måneden. Derfor bør en muslim takke Gud for denne gaven. Be til Ham for gitt oppriktigheten og ånden har ansvaret for denne edle måneden, med tilbedelse og dhikr til Ham.
Dessverre er det mange folk ikke forstår herlighet denne hellige måneden. Ikke gjør dette hellige måneden som landet for å høste gevinsten av Gud ved å utvide tilbedelse, nestekjærlighet, og leser Koranen. Men denne store måneden, fortsetter sesongen, gir de gjør og spiser et utvalg av mat og drikke, okkupere mor å slite med kjøkkenet. De fleste av de andre der som kan dra nytte av denne herlige måneden bare for å holde seg våken og snakke til i morgen, så på ettermiddagen er fylt med drømmer. Det er også for sent å be i moskeen. Eller når be i moskeen, drømte han at prestens hilsen umiddelbart. Andre er det vet hvem det som den hellige måneden av sesongen for å rake i penger så mye som mulig. Jobb, jobbmuligheter spores som et forsøk på å mudre hele verden [1]. Noen andre er svært aktive kjøp og salg, stå Bye i markedet og la moskeen. Selv om bønnen i moskeen, be de i en hast. Og Allah musta'an ... [2]
.
Enhver person som kjenner den storhet av denne hellige måneden, vil hun virkelig savne å møte ham. Den Salaf virkelig føle majestet denne hellige måneden, så dens tilstedeværelse er alltid gledet seg til dem. Selv mye tidligere, hadde de forberedt på at møtet.
Mu'alla bin Al Fadl sa: "De (den Salaf) ba til Allah for seks måneder, slik at Gud førte dem i kontakt med måneden Ramadan ...." [3]
Pris Gud og takke ham for å ha brakt oss til måneden Ramadan i en tilstand av ro og fred. Tenk om, hvordan tilstanden til våre brødre i Palestina, Tsjetsjenia, Afghanistan, Irak og andre land? Hvordan er deres situasjon i innbydende denne hellige måneden? Disaster etter katastrofen, lidelse etter lidelse rammet dem. Gråt av smerte og de tar imot denne hellige måneden.
Med vårt brede utvalg av mat faste. Så, hvordan kan våre brødre i Somalia bryte fasten? De fortsetter å møte sult katastrofe. [4]
Ramadan er en gylden mulighet til å BLI den forsiktige
Han sa:
يأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون
Dere som tror, påhviler deg raskt som kreves for dem før deg slik at du er forsiktig. [Al Baqarah: 183]
.
Shaykh Uthaymeen kan Allah ha barmhjertighet si, "لعل er å ta` lil (forklar hvorfor). Dette forklarer den visdom (objektiv) fasting. Nemlig at du (til folket) har frykt for Allah. Denne visdom (rektor) av faste. Den visdom-visdom faste, slik som fysisk velvære eller sosial velferd, så bare følg den (ikke de viktigste lærdom, penn). "[5]
Hvor mange personer i denne alderen, hvis det er sagt til dem "Frykt du på Gud", så padamlah ansiktet rødt med sinne og bedratt selv. Han tror han har frykt for Allah, så føler fornærmet hvis du forteller henne av frykt for Allah.
Ibn Mas'ud sa, "Det er nok å si at noen er uskyldig til ham:« Frykt Allah ", så sa han:« Ta vare på deg selv, ville folk som deg råde meg? '. "
En dag kalifen Harun Ar Rashid kamelridning ut luksuriøse og utsmykkede, og en jøde sa til ham: «O lederen til de troende. Du frykter Gud, "så beliaupun ned fra bilen sin og bøye seg for Allah på bakken med full tawadhu` og ydmykhet. Khalifah da ordre om at de jødiske folks behov blir møtt.
Da spurte hvorfor kalifen bestilt det, svarte han: "Da jeg hørte ordene til det jødiske folk, husket jeg Guds ord
وإذا قيل له اتق الله أخذته العزة بالإثم فحسبه جهنم ولبئس المهاد
(Og når det er sagt til ham: "Frykt Allah", oppsto arroganse som forårsaket synd vil være nok (retur) Hell Og ja det Jahannam boliger verste "Al-Baqarah vers 206 -...), Så jeg bekymre Jeg var den som kalte Gud ". [6]
Derfor er faste en gylden mulighet til å trene oss til å ha frykt for Allah.
Mesteparten av Salaf sa, faste er den letteste venstre for å spise og drikke. Jabir sa: "Hvis du faster, så bør din hørsel, syn, lisanmu, altfor fort ... Og når fasting, ikke du som hvordan ting var når ting ikke var faste." [7] Abul 'Aliah sa, folk som fastende alltid være i tilbedelse, selv om han var i en tilstand av søvn i sengen, (som) så lenge ingen baktalelse (VAG) av andre. [8]
Som Shaykh Sudais sa: «Og hvis de hadde henrettet og anvende det mål disyariatkannya faste (som er å ha frykt for Allah)? Eller er mange av dem som ikke kjenner den visdom disyari'atkannya faste og glemme den søte frukten av fromhet og hengivenhet gatene er tent, så er nok faste bare ved å avstå fra mat og drikke, samt faste oppheve Zahir? "[9 ]
Han sa også: "De fleste vet ikke essensen av faste. De begrense betydningen av faste, som er avstå bare fra å spise og drikke. Da ser du noen av dem, er faste ikke i stand til å hindre (onde) verbal, så fast i baksnakking og liggende namimah. Likeledes lot de dem streife ørene og øynene, så det falt i synd og ulydighet. Imam Bukhari har fortalt en hadith i Sahih hans, at Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:
من لم يدع قول الزور والعمل به والجهل فليس لله حاجة في أي يدع طعامه وشرابه
Den som ikke glemt falsk tale og å implementere dem [10] samt gjør uvitenhet [11], så Allah ikke trenger å faste fra venstre til å spise og drikke. [12]
Ibn Rajab sa, "Den i Ramadan er ikke heldig, så når hun vil være heldig? Enhver person som i denne hellige måneden kunne ikke få seg til Gud, så han er tapt indeed. "[13]
Vær vi er som sommerfugler er morsomt og vakkert sett, samt gunstig for ekteskapet mellom plantene, mens før er en larve som skader bladverket og planteskadegjørere. Men etter faste en stund i kokongen, er larven forvandles til en vakker sommerfugl.
Faste er en sjanse til å bli vant til MENTADABBUR Koranen
Hvor mange mennesker har vendt seg bort fra Koranen og venstre for å lese Koranen. Eller når han leste det, uten å bli ledsaget av mentadabburi (kontemplasjon) innhold av mening. Så i noen mennesker, Koranen til noe minneverdig [14].
Ibn Rajab sa, "Allah fordømte folk som leser Koranen uten forståelse (mentadaburi) mening. Han sa ومنهم أميون لايعلمون الكتاب إلا أماني (Og blant dem var analfabeter ikke visste Skriften (ved lov), men bare en myte "Al-Baqarah vers 78 -.). Nemlig å lese den uten å forstå dens mening. Formålet med åpenbaringen av Koranen skal forstås for sin mening og praktisert, ikke bare for å bli lest ". [15]
Når Ramadan kommer Az Zuhri sa: "Ramadan leser Koranen og fôr (de fattige)".
Ibn Abdilhakim sa, "Hvis ankomsten av Ramadan, Imam Malik resiterte hadith viker unna og utveksle ideer med lærde. Han konsentrerte lesing av Koranen Mushaf ".
Abdurrazak sa: "Hvis du går i løpet av Ramadan, ats Tsauri forlate all tilbedelse og fokus på lese Koranen."
Ibn Rajab sa, "I måneden Ramadan, den Salaf konsentrere å lese Koranen. Blant dem er det mengkhatamkan Koranen hver uke, er det hver tredje dag, blir noen ferdig i to netter. Selv noen av dem på tidspunktet for de siste ti nettene, fullføre Koranen hver natt.
Som for hadith som forklarer mengkhatamkan forby Koranen i mindre enn tre dager, da intensjonen, hvis utført kontinuerlig. Som for utfylling av Koranen til tider (bare) en edel, som i måneden Ramadan, spesielt på nettene som forventes, som er Laylat al-Qadr, også på steder som edle, da så er Sunnah å resitere reprodusere Koranen å benytte seg av muligheten til å være på plass og en herlig tid. Det er den oppfatning av Imam Ahmad og andre, og den praktiseres av andre enn dem ". [16]
Blant siviliserte folkeskikk når du leser Koranen. [17]
A. Bør leses med tartil, er oppmerksom på reglene for resitasjon ledsaget av mentadabburi vers lest. Hvis verset som leser relatert til mangler eller feil, så han burde beristighfar. Hvis det passerer versene om Guds nåde, så han bør be Gud om nåde av Gud. Hvis gjennom de versene av Allah, så han skulle frykte Allah og søke tilflukt i Allah fra det. Derfor, hvis du leser Koranen med en rask og mindre oppmerksomhet til reglene for resitasjon, er det vanskelig å praktisere tadabbur Koranen. Selv leser Koranen på direkten uten at reglene, noen ganger loven kan være ulovlig, om den skulle føre til endringer i bokstavene (ikke i samsvar med makhrajnya), fordi det fører til endringer i Koranen. Som om lese raskt, men likevel vurdere reglene for resitasjon, så det spiller ingen rolle, fordi noen mennesker er enklere for den muntlige lesing av Koranen (og noen mennesker kan mentadabburi Koranen selv lese fort).
2. Bør ikke kutte lesning av Koranen, fordi han ønsket å prate med venner sitter ved siden av ham. Noen mennesker, hvis du leser Koranen og så er det en venn ved siden av ham, så han altfor ofte avskåret lesing å snakke med sin venn. Slike handlinger bør ikke gjøres, fordi det faller inn under kategorien bort fra Koranen uten behov.
3. Ikke lese Koranen høyt og dermed forstyrrende folk rundt ham som leste Koranen også, eller be, eller sover. Profeten har forbudt dette emnet.
Fra Abu Sa'īd Al Khudri, sa han: «Profeten i'tikaf i moskeen, da han hørte folk leser Koranen i en høy røst, og profeten var i teltet i'tikafnya. Beliaupun åpnet sitar (tøy) telt, deretter sa: «Dere er bermunajat med Herren hans, så gjør noen av dere forstyrrer andre. Har noen av dere hevet stemmen da han leste Koranen "eller sa han:« Når (leser Koranen) i bønn ". [18]
Ramadan er den MULIGHET FOR SELF introspeksjon
Umar Al-Faruq sa:
حاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبا وزنوها قبل أن توزنوا و تزينوا للعرض الأكبر
Hisablah deg selv før du blir brakt til konto. Vei deg før du blir veid. Og berhiaslah (shalihlah veldedighet) for utarbeidelse av gjerninger ditampakkannya dag slaver. [19]
Han sa يومئذ لا تخفى منكم خافية (Den dagen du blir konfrontert (til deg Herre), ingenting er skjult fra staten (for Gud)-Al Haqqah: 18 -).
Det er sant at snakket med Al Faruq, muhasabah virkelige selv i denne verden, mye lettere enn beregningen av Allah i det hinsidige, (ie) når barnas hår blir hvite. Den som er Gud.
Og bevisene er autentisk naturens bok: ... ikke la en liten og ikke (også) en stor, men han noterte alt;? og de fant hva de gjør der (skriftlig). Og din Herre ikke slå en juapun. (Al-Kahf: 49).
Al-Hasan sa: "En troende er selve kontrolleren. (Bør) han menghisab seg som Gud. Det førte til et oppgjør av lyset i det hinsidige er, fordi de har menghisab sine sjeler i verden. Og som forårsaker vekten av oppgjørets på dommens dag er snart, fordi de tar denne saken uten bermuhasabah (verden). "[20]
Muhasabah naturen beregne, og sammenligne mellom godt og ondt. Dermed er sammenligningen ukjent hvilken av dem mest. [21]
Ibn al-Qayyim forklarer, "Dette vil imidlertid muhasabah være vanskelig for folk som ikke har de tre tilfellene, nemlig lys av visdom, skade seg selv og (evne) til å skille mellom nytelse og baktalelse (istidraj)."
Først: Lyset av visdom, vitenskap, der en slave kunne skille mellom sannhet og løgn, veiledning og misguidance, nytte og skade, og den mindre perfekte, godt og ondt. Dermed kunne han finne ut nivået av praksisen med lett og tung, som ble godtatt og forkastet. Jo sterkere lys av denne visdom i en person, da han vil være mer presis i sine beregninger (muhasabah).
Second: Som for å berøre deg selv er nødvendig (i muhasabah). Fordi den type tenkt å sjelen, kan hemme ufullkommen undersøkelse av sjelen, så det kan være, ville han se på det gode i det onde, stygghet, og (omvendt) hensyn som perfeksjon av skam henne. Og ingen fordommer mot ham, bortsett fra dem som kjente ham. Den som ville ha tenkt vennlig til sin sjel, var han den mest uvitende om seg selv.
Tredje: Som for (evne) til å skille mellom glede og baktalelse, som er å skille mellom den gleden som Gud gav ham, hans godhet og kjærlighet, følelser, som han kunne oppnå evig lykke med glede at er istidraj av Gud. Hvor mange mennesker får gleden terfitnah med (fra venstre å drukne i nytelse, så jo lenger bort fra veien til Allah, Pen), og han var ikke klar over det.
De priser terfitnah med dumme folk er bedradd av hans behov alltid oppfylt og skam at alltid er lukket av Gud. De fleste menn gjør de tre tilfellene (ros av mennesker, udekkede behov, og skammen som alltid er lukket) som et tegn på lykke og suksess. Inntil vitenskapen er der det synes de ......
Ibn Qayyim fortsetter: .... all makt, utseende og et sinn, hvis ledsaget av gjennomføringen av Guds bud og hva Gud godkjenner, så det er en gave fra Gud. Hvis ikke, så styrken er en katastrofe.
Hver stat brukes til å forkynne religion av Allah og på hans måte, så det er en gave fra Gud. Hvis ikke, så det er bare en katastrofe.
Enhver eiendom som er ledsaget av berinfaq i veien for Allah, ikke å forvente belønning og takk til mannen, så det er en gave fra Gud. Hvis ikke, så eiendommen ligger slå tilbake bare for ham ....
Og hver mann som får sin holdning og pengagunggan og deres kjærlighet til ham, hvis ledsaget av en følelse av underkastelse, en lav og ydmyk for Gud, så vel som å vanære ham med kjennskap og mangel på gjerninger, og gi råd forretningsfolk, så dette er Guds gave. Hvis ikke, så det er bare en katastrofe.
Derfor bør en tjener mengamati poeng er svært viktig og farlig, for å skille mellom gaver og katastrofer, og bumerangen gave for ham, fordi hvor mange eksperter og edel menighetene misforståelser og uklarheter i forståelsen denne diskusjonen. [22]
Vit, herunder muhasabah perfeksjon, at dere skal vite at hver celaanmu til broren som begår ekteskapsbrudd, eller vanære, vil den bli returnert til deg.
Fortalt fra profeten at han sa:
من عير أخاه بذنب لم يمت حتى يعمله
Enhver person som fordømte hans bror på grunn av hans synd (kemaksiatannya), da han ikke ville dø før han begikk ulydighet. [23]
I tolke denne hadith, sa Imam Ahmad: "Det (fordømt som) sin (syndere), at han hadde omvendt av det". [24]
Ibn al-Qayyim sa: Og også hån av spenning kombinert med fallet av kritikere som beskylt feilen. Imam At-Tirmidhi også fortalt at Profeten er marfu'-sa, 'Ikke vis spenning for den katastrofen som rammet din bror, så Gud velsigne din bror og bringe katastrofe til deg'. "[25]
Og kanskje også, intensjon profeten at celaanmu synd mot din bror større enn din brors synd og syndere er verre enn å gjøre det. Fordi det viser tazkyiatun celaanmu nafs (selv ros) og hevde at du var alltid på toppen av etterlevelse og har vært uskyldig av synd og den synd som brakte saudaramulah.
Så kanskje, beklager at din bror på grunn av sin synd og konsekvensene som oppstår etter at en følelse av dempet og lavt, samt en fornærmelse mot hans sjel, og slipper ham fra sin hellige selv-anerkjennelse av sykdom, en følelse av stolthet og ujub, samt etablering av henne i Guds ansikt i en tilstand ned til hjerte sluttet, mer nyttig og bedre for ham enn tilståelse som du alltid er på toppen av lydighet til Allah og vurdere deg selv gjøre mye for lydighet mot Gud. Selv du føler har bidratt til etableringen av Gud og skapninger slik underkastelse. Det er din bror-som har begått ulydighet-(mye) nærmere Guds nåde. Og hvor mye folk "føler ujub og bidra til veldedige organisasjoner på grunn av hans lydighet mot Guds vrede.
Synd som førte til den skyldige føler ydmyket foran Allah Allah er å foretrekke, snarere enn tilslutning til en veldedig organisasjon som fører den skyldige føles 'ujub. Faktisk, hvis du sovner om natten (ikke utfører kveldsbønn), så du angre i morgen, bedre enn om du ber natt og deretter i morgen føler du ujub til deg selv, fordi virkelige menneskers ujub, ikke veldedighet opp til Gud. Du ler, som han innrømmer (feil og mangler at) bedre enn deg til å gråte, men du føler 'ujub.
Stønner en synder i synet av Allah foretrukket stemme sammenlignet med dem som forherlige imidlertid dhikr "ujub. Det kan være at med synd begått av brødrene, gav Gud ham og tilbakekalle stoff som dreper selve sykdommen, men sykdommen er på deg og du ikke føler det.
Gud har en hemmelig og visdom på sine tjenere til å adlyde, og som utøver umoralsk, vet ingen bortsett fra ham. De lærde og vise menn forstår ikke skjul på det, bortsett fra akkurat det man ville forvente, og ble tatt til fange av de fem menneskelige sanser. Men utover det, det er Guds mysterium er ikke kjent, selv med registrering engler veldedighet.
Profeten har sagt:
إذا زنت أمة أحدكم فليقم عليها الحد ولا يثرب
(Hvis en slave kvinne eid av noen av dere begår ekteskapsbrudd, straffen Etablere hadde bebreidet ham, og ikke) [26] fordi faktisk, er vurderingen på siden av loven av Gud og er hans. Og dens formål er å håndheve straffen hadde på slave kvinne, ikke en bebreidelse.
Gud har sagt om å være den beste kunnskap og mest tett med ham (dvs. profeten): "Og hvis vi ikke styrke (hjerte) du, er du nesten helt sikkert mindre tilbøyelig til dem (de vantro)". (Al-Isra ': 74). Profeten Joseph hadde sagt, "... Og hvis du slår bort sin snare fra meg, da ville jeg sikkert være tilbøyelig til (etterkomme deres ønsker), og jeg absolutt inkludere mennesker som er dumme "(Yusuf: 33)..
Profeten oftest sverger ved å si لا ومقلب القلوب (ved å bla tilbake Essensen av det menneskelige hjerte) [27]. Han sa, "Ikke engang en menneskelig hjerte, men han var i mellom to fingre av fingrene av Gud. Hvis Allah vil, (daværende) vil Gud gi ham instruksjoner. Og hvis Allah vil, så vil Allah misguide, "[28] og han ba:
اللهم مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك
O En som venda tilbake hjertet av mannen, sette våre hjerter på din vei. [29]
اللهم مصرف القلوب صرف قلوبنا على طاعتك
Essence of O-malingkan stjele menneskenes hjerter, palingkanlah våre hjerter til å være lydig mot deg. [30]
Be Gud vår tilbedelse FAST MOTTATT
Ibn Rajab sa, "The Salaf, strever de inntrengende å avgrense og forbedre sin praksis. Så, etter at de var veldig opptatt av at deres gjerninger bli akseptert, og de fryktet at gjerninger ikke aksepteres. De er de som gir det de gir, med et hjerte av frykt. (Al Mukminun: 60).
Det ble fortalt at Ali, sa han: "Vær mer opptatt av at du mottok veldedighet (etter å gjøre en god gjerning), fra den oppmerksomheten du for dine gjerninger (da det å være nestekjærlig). Har du ikke høre Guds ord إنما يتقبل الله من المتقين (Sannelig, aksepterer Allah bare fra dem som frykter Allah, Al Maidah: 27).
Av Fadhalah sa han: «Jeg vet at Gud godtar mine gjerninger så liten som sennep frø, selv om jeg likte bedre, enn verden og alt i den, fordi Allah sa: Sannelig Allah kun godtar fra dem som frykter Allah. (Al Maidah: 27) ".
Abu Darda sa: "Jeg vet at Gud har akseptert meg bare én bønn mer til min smak enn jorden og alle dens innhold, fordi Allah sa: Sannelig Allah kun godtar fra dem som frykter Allah. (Al Maidah: 27). "[31]
Malik bin dinar sa, "Følelser av frykt hvis praksis ikke er akseptert, er tyngre enn veldedighet."
'`Som Sulami Atha sa:" Vokt dere, at ikke dine gjerninger ikke på grunn av Gud. "
Abdulaziz bin Abi Ruwwad sa, "jeg fant dem (Salaf) meget alvorlig når gode gjerninger. Men hvis de hadde fullført gjør en god gjerning, de er overskrevet sorg og bekymring om deres gjerninger er akseptert eller ikke? "
Derfor brakte Salaf etter seks måneder med bønn om at Gud sammen av Ramadan. De ba også etter Ramadan i seks måneder, slik at deres gjerninger bli akseptert.
Wuhaib bin Al Ward når du leser Guds ord
وإذ يرفع إبراهيم القواعد من البيت و إسماعيل ربنا تقبل منا إنك أنت السميع العليم
(Og da Abraham løftet (næring) grunnmuren av huset med Ismail (ba): "O vår Rabb, akseptere fra oss (våre gjerninger) Sannelig er du hører og bestemmer Al-Baqarah vers 127 -, så han (den. Wuhaib bin Al Ward) gråt, og sa: ". O elskede Ar Rahman Thou Ar Rahman hevet huset, så du frykter at dine gjerninger ikke godtas av Ar Rahman" [33].
Ibn al-Qayyim sa, føler fornøyd (pleased) var en av de veldedige hengivenhet han har gjort, er en indikasjon på at han var uvitende om situasjonen selv. Han visste ikke rettigheter Alllah og hvordan skal tilbe Gud. Uvitenhet om seg selv og mangelen på avskyelighetenes finnes i den veldedige hengivenhet, og hans uvitenhet om Guds storhet og hans høyre-høyre, noe som gjør ham heller fordommer mot sin sjel full av feil, slik at han endelig var fornøyd med sin lydighet veldedighet. Det skaper også en følelse av "ujub (overrasket) med seg selv som har blitt gjennomføre veldedig lydighet, og indusere en følelse av stolthet og andre leversykdommer, som (selvfølgelig) er farligere enn de store synder som vises, for eksempel utroskap, drikking hardt, og løp fra slagmarken. I så fall føler fornøyd med den veldedige hengivenhet, den dumhet og dumhet av sjelen.
Hvis vi ser på, viser det seg mennesker som er forsiktige og kompetent service, de spør tilgivelse av Gud, selv når de har fullført lydighet av veldedighet. Dette fordi de gjenkjenner manglene, når de gjør godt. Og de erkjente at veldedighet ikke passer sin tilslutning til den storhet og majestet av Gud. Var det ikke for Guds befaling om å handle, så vil de bli til skamme for Gud med sin tilbedelse feil, og de gir ikke opp gleden av tilbedelse til Gud er feil. Men de fremdeles kjører kommandoen til å tilbe Gud, men full av feil.
Allah har beordret pilegrimene (besøkende Guds hus) til beristigfar etter fullføring av de ritualer Hajj av de mest majestetiske og edel, det er Arafat wukuf. Allah sier, som betyr: Så hvis du har flyttet på fra Arafat til Gud i Masy'aril berdzikirlah Haram. Og berdzikirlah (kall) av Gud som en ditunjukanNya til deg, og før du virkelig, virkelig, folket på villspor. Så du blir tatt opp fra startpunktet mange mennesker (dvs. Arafat), og be om tilgivelse til Allah, Allah er tilgivende, barmhjertig. (Al Baqarah: 198-199).
Allah sier også والمستغفرين بالأسحار (og tigge om tilgivelse ved daggry, Ali Imran vers 17 -.). Hasan Al-Basri sa: "De forlenge kveldsbønn før det er tid for daggry (før soloppgang), og så sitte og beristighfar til Gud". Og i en saheeh hadeeth nevnt, hvis profeten hadde hilsener fra bønn, n. Han beristighfar tre ganger. [34]
Allah beordret profeten til beristighfar etter å ha levert sin profetiske avhandling, og han sallallaahu 'alaihi wa sallam er godt oppfylt, samt etter endt pilegrimsreise, og før han døde. Da Allah sier i brevet i fjor høst til Messenger av n: "Når Allahs hjelp og seier kom. Og du ser folk kommer til Allahs religion i hopetall, så glorifisere ros av din Herre og be om tilgivelse for ham. Sannelig Han er den mest akseptere omvendelse ". (En Nasr vers 1-3).
Med nedgang på dette brevet, da Umar og Ibn Abbas vet at dette er en melding til Allahs sendebud n, som et tegn på hennes død var Allahs sendebud. Så Gud befalte å beristighfar etter at han antok plikt avhandling av Gud. Det er som om innkalling, at du (O Prophet) har oppfylt din forpliktelse og ingen annen oppgave, så gjør lokket er tilgivelse. I tillegg til den avsluttende bønn, pilegrimsreise, bønner i kveld. Også etter renselse, sa han:
سبحانك اللهم وبحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك.
أللهم اجعلني من التوابين و اجعلني من المتطهرين.
Dermed tilstanden til folk som vet hva som skal til og i samsvar med Guds herlighet, og forstår om rettigheter for tilbedelse og dens krav.
Said noen av de kloke: "Når du er fornøyd (fornøyd) med deg og dine gjerninger for Allah, (daværende) og vet at Allah ikke er fornøyd med amalmu. Og alle som vet at for ham var et sted en feil, skam og stygghet, og å vite at de gjerninger er fulle av sykdommer og mangler, så hvordan kunne han være fornøyd med gjerninger? Hvordan kunne han praktisere er for Allahs skyld? "
Det er vakre ord Shaykh Abu Madin: «De som innser tilbedelse, så han ville se på hans gjerninger med briller Riya '. Han så på situasjonen med bare anerkjennelse, og så på hans ord med en ren løgn. Jo mer av hva du forventer i ditt hjerte, får din sjel mindre det vil være før du, og jo mindre verdien av offer som du må bruke for å oppnå en stor håp. Jo mer du kjenner Guds natur og natur rububiyah 'ubudiyah, og jo mer du vet Gud og kjenne deg selv, jo mer klart for deg, at det er i deg i form av veldedige hengivenhet, er det upassende å gi til Gud. Selv om du kom opp med gjerninger (for eksempel praksisen med veiing alle) Jinns og menn, så vil du fortsatt være frykt for straff av Gud (fordi du er redd for å ikke bli akseptert, penn). Sannelig Allah akseptere dine gjerninger av nåde og verdighet og nåde til deg. Han kan belønne og belønne deg, samt ære, barmhjertighet og nåde ". [36]
Shaikh Abdurrahman Som Sudais sa: «Se, mine brødre, som du velkommen denne hellige måneden, du vil også snart forlate ham. Vet du, O tjener av Allah, om du vil bli oppfylt innen utgangen av denne måneden? Eller du vil ikke se ham? Ved Allah, vet vi ikke, mens vi er hver dag menyalatkan dusinvis av organer. Der de er vant til å raske med oss? En klok mann vil gjøre alt for halthet bermuhasabah og rett, ta den ut av banen av lydighet før hans død med en plutselig, så det var ingen fordel, bortsett gode gjerninger. Rabb Ikrarkanlah løfte til deg i dette hellige stedet, og i denne velsignede Hellige å omvende seg og angre, og bryte ut fra de lenker av ulydighet og synd. Faktisk den var ment å be til det gode for deg selv og dine brødre, muslimene. "[37]
Washallahu 'ala Nabiyina Muhammadin sallallaahu' alaihi wa sallam.
Maraji `:
A. Madarijus Salikin, Ibn al-Qayyim, tahqiq Abdulaziz bin Nasir Al Julaiyil, Dar Ath Thaibah.
2. Wazhaif Ramadan, Sheikh Abdurrahman bin Mohammad bin Qasim.
3. Som Ahaditsu Siyam, Wa Ahkamuhu Adabuhu, Sheikh Abdullah Al Fauzan.
4. Tafseer Al Koranen Al Karim, Shaykh 'Uthaymeen, Dar Ibn Jauzi.
5. Ramadan Fursah Lit Taghyir, Muhammad bin Al Habda Abdillah.
6. Kaukabah Khutab Al Al Al Kaba Munifah Min Pulpit Ash Syarifah, Sheikh Abdulaziz bin Abdurrahman Som Sudais.
7. Fathul Bari, Ibn Hajar al-'Asqalani, Darus Salam, Riyadh.
8. Tuhfatul Ahwadzi, Al Mubarakfuri, Dar Ihya At Turots Al-'Arabi.
9. Tafsir Ibn Kathir.
[Kopiert fra As-sunnah magasinet IX/1426/2005M 06/Tahun Edition. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-858197 Fax 0271-858197]
Overvinn Marahmu, Ridha Reach Your Rabb!
Av
Geistlige Abdullah bin al-Buthoni MA Taslim
Enten vi noen gang skulle føle sint, noen ganger kan ikke kontrollere meg selv fordi følelser er forsterket.
Det er natur sinne er menneskelig natur, fordi de har et ønske som har en tendens til å alltid være lydig og ikke fornektet hans ønske.
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:
إنما أنا بشر أرضى كما يرضى البشر وأغضب كما يغضب البشر
Jeg er bare menneskelig. Jeg kan være glad som en mann lykkelig, og jeg kan være sint, så sint menn. [1]
Foruten at art sinne er glør blir tent av Satan i menneskenes hjerter til å ødelegge deres religion og seg selv. På grunn av sinne, kan en person være en mørk øyet så ta affære eller si et stygt ord for seg selv og sin religion. [2]
Derfor er tjenere Allah Subhanahu wa Ta'ala forsiktige, selv om de ikke unnslippe natur sinne, men fordi de alltid prøver å bekjempe ønsket av begjær. Slik at de kan redusere sitt sinne for Allah Subhanahu wa Ta'ala. Allmektige Allah hyllet dem i Hans Ord:
الذين ينفقون في السراء والضراء والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين
De som er rettferdige er de som bruker (deres eiendom) enten i feltet og smalt, og de som beherske sinne, og tilgivende (feil) av andre. Allmektige Allah elsker dem som gjør godt [Ali 'Imran / 3:134]
Det vil si, hvis de såre andre mennesker som provoserer sinne, har de ikke hengir sine lidenskaper (av hensyn til lufting sinne), men tvert imot, til de (bare prøv) holder sinne i sine hjerter og være tålmodig for behandling av folk som ikke responderer å skade dem. [3 ]
KUTAMAAN holde sint når følelser og selvkontroll
I en autentisk hadith, sa profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam:
ليس الشديد بالصرعة, إنما الشديد الذى يملك نفسه عند الغضب
Ikke en sterk mann (ekte) med (alltid slå sin motstander i) kamp (kamp), men den sterke mannen (ekte) er i stand til å kontrollere seg selv når opprørt. [4]
Dette er en beundringsverdig styrke og har i kraft av Allah. Slik makt deles ikke av mange mennesker. [5]
Imam al-Munâwi rahimahullah sa "Betydningen av denne hadith er en sterk mann (bokstavelig talt) er en person som (kan) hjelpe meg selv når sinne er flyktig og han (kunne) mot og undertvinge hans ønsker (når det). I denne hadith, til profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam mening fysisk styrke bære betydningen av indre styrke. Den som er i stand til å kontrollere seg selv når det er egentlig han har vært (stand) å beseire fienden mektigste og farligste (dvs. begjær). "[6]
Dette er betydningen av makt som er elsket av Allah Subhanahu wa Ta'ala nevnt i ordene av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam:
المؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف
Sterk troende er bedre og mer elsket av Allah enn det svake troende. [7]
Sterk i denne hadith, er meningen kraftig og sterk tro på kampen undertrykke sine lyster i veien for Allah. [8]
I en annen hadith, sa profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam:
من كظم غيظا وهو قادر على أن ينفذه دعاه الله عز وجل على رءوس الخلائق يوم القيامة حتى يخيره الله من الحور ما شاء
Alle som dempe sinne, og han er i stand til å ta den ut da Allah vil kalle ham (stolt) på dommedag i ansiktet av hele menneskeheten, (daværende) Allah, la ham velge en engel. [9]
Imam ath-Thîbi rahimahullah sa, "(Deeds) begrense sinne er prisverdig fordi det klarte å undertrykke sinne betyr alltid hvisket onde lidenskaper, og derfor k Allah rost dem i Hans Ord:
والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين
... Og de som beherske sinne og tilgi (feil) av andre. K Allah elsker dem som gjør godt [Ali 'Imran / 3:134] [10]
Ord profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i hadith ovenfor, "... da han var i stand til å ta den ut ...", som tyder på at holder sinne er prisverdig i Islam er når en person er i stand til å lufte sitt sinne, og han holdt det for Allah. [11] Som for når han var ikke i stand til å ta den ut, for eksempel av frykt for de folkene som gjorde ham sint, eller på grunn av hans svakhet, og andre årsaker, så i slike tilfeller er å holde sinne er ikke prisverdig.
En troende som brukes til å kontrollere sine lyster, så i alle omstendigheter var han alltid i stand til å si og handle riktig, fordi dine ord og handlinger ikke påvirkes av hans ønsker. Folk som liker det vil være lett for ham å være rettferdig og det er denne følelsen av rettferdighet som ble lovprist av Allah Subhanahu wa Ta'ala som en holdning som er nærmere fromhet. Allah sier:
ولا يجرمنكم شنآن قوم على ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى
Og ikke alltid hat mot et folk, oppmuntre deg til å gjøre urett. Heed, fordi det er bare nærmere fromhet [al-Maidah / 05:08]
Imam Ibn al-Qayyim rahimahullah tale siterer en salafi lærde som tolker rettferdighet i dette avsnittet. Rahimahullah Han sa, "Virkelig er en som når han er sint, gjorde hans vrede ikke stupe seg inn feil, og når han fornøyd, ikke glede ikke gjøre ham avvike fra sannheten." [12]
Med sinne, låse noen GOOD
I en hadith av Abu Hurayrah fortalt at Allah anhu det en mann som kom til profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam å spørre om råd, han sallallaahu' alaihi wa sallam. Mannen sa: "Gi en vilje (råd) til meg!" Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa, "Du skal ikke være sint." Da mannen gjentatt mange ganger en anmodning om råd til profeten sallallaahu' alaihi wa sallam, da profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam gjentok svaret, "Du skal ikke være sint." [13]
Denne mannen kom til profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam å be om råd kompakt, men dekker alle de gode kvaliteter, da profeten sallallaahu' alaihi wa sallam rådet ham til å holde sitt temperament. Da personen å gjenta forespørselen flere ganger og etter råd fra profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam ga det samme svaret. Dette tyder på at sinne er kilden til alle onder og holder en samler av all godhet. [14]
Imam Jaffar bin Muhammad rahimahullah sa, "(vent) åpner alt sinne er dårlig."
Imam Abdullah ibn al-Mubarak al-Marwazi rahimahullah, da de spurte ham: «Convey (råd) som bringer oss alle gode moral i en setning." Rahimahullah Han sa: "(Det er) å forlate (hold) sinne."
Tilsvarende Imam Ahmad bin Hambal rahimahullah og presten sønn Isak Rahuyah rahimahullah når forklare betydningen av gode moral, sier de, "(Det er) å forlate (hold) sinne." [15]
Så bestillinger profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i hadith ovenfor, "Du skal ikke opprørt" betyr at kommandoen for å gjøre fordi (mellommenn) som vil gi fødsel til gode moral, nemlig: hva slags mild, raus, sjenert, tawadhu' (ydmyk), vente, ikke skade andre, tilgir, vennlig, og andre gode kvaliteter som vil vises når noen prøver å inneholde sine følelser på den tiden finnes det faktorer som provoserer ham. [16]
HINT Profeten sallallaahu alayhi wa sallam sint å OVERCOME
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam gav hint eller tips å uskadeliggjøre sinne og holdt med tillatelse av Allah [17], blant dem:
A. Søker tilflukt i Allah fra djevelens fristelser
Shurad av Allah ibn Sulaiman anhu, sa han, "(Da) Jeg ble sittende med profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, er det to menn som var (og kamp) fordømte hverandre. En av dem, ble hans ansikt rødmet og venene i nakken stivnet. Da profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa: "Jeg vet en setning om han sa det vil utvilsomt tape sinne han følte. Hvis han sier:
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
Jeg søker tilflukt hos Allah fra den forbannede Satans fristelse
Da han følte sinne vil forsvinne. "[18]
2. Silence (ingen å snakke), for å unngå stygge ord som ofte oppstår når folk er sinte. [19]
Fra 'Abdullah ibn' Abbas at Allahs Allaah anhuma sallallaahu 'alaihi wa sallam sa (som betyr): "Hvis noen av dere sint da han skulle være stille" [20]
3. Sittende eller liggende, så behersket i sitt sinne og ikke på grunn av dårlig for andre. [21]
Av Abu Dhar al-Ghifari Allah anhu at profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:
إذا غضب أحدكم وهو قائم فليجلس فإن ذهب عنه الغضب وإلا فليضطجع
noen av dere sinte på staten sto da han skulle sitte, hvis hans vrede ikke har gått bort så han skulle lyve [22]
I tillegg er det viktigste i denne sammenheng forsøk på å undertrykke og kontrollere når han er sint. Dette vil lukke veiene eller sprekker av de menneskelige djevlene som ønsker å stupe inn i avgrunnen av ondskap og ødeleggelse. [23] Allah Subhanahu wa Ta'ala sier:
إنما يأمركم بالسوء والفحشاء وأن تقولوا على الله ما لا تعلمون
Sikkert han bare forteller deg å gjøre dårlig (alle syndere) og grusom, og si om Allah hva du ikke vet [al-Baqarah / 2:169]
En dag, en edel kalif, Umar ibn 'Abd al-' Aziz rahimahullah sint, da hans sønn (kalt) 'Abdul Malik sa til ham: «O lederen til de troende, med nåde og dyder som Allah ga deg, opprørt deg slik?" Da Umar bin 'Abd al-' Aziz rahimahullah sa: "Blir du aldri sint, O 'Abdul Malik?" Da 'Abdul Malik rahimahullah svarte, "Hva betyr det for magen (brystet) er romslig, ellers jeg (bruker å) holde mitt sinne i dem som ikke vises (så den ikke forårsaker onde)." [24]
Sint at prisverdig
Mor til troendes Aisha anhuma Allah sa:
وما انتقم رسول الله صلى الله عليه وسلم لنفسه إلا أن تنتهك حرمة الله فينتقم لله بها
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam aldri sint (saker) sin personlige selv, med mindre begrensning krenket sharia av Allah, så han sallallaahu' alaihi wa sallam ville bli opprørt med lovbruddet grunn av Allah. [25]
Dette er prisverdig i islam sint, sint fordi Allah. Sint og glad når de påbud og forbud av Allah bli brutt av mennesker. Dette er den edle Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, som alltid var fornøyd med hva Allah ridhai i al-Quran og ergerlig eller sint over hva Allah bebreidet av k i al-Koranen. [26]
'Aisha anhuma Allah sa: "Det er tegnet profeten sallallaahu' alaihi wa sallam er al-Quran". [27] I en annen er det en ekstra, "... Han sallallaahu 'alaihi wa sallam sinne eller hat mot det som hatet i al- Koranen og akseptere det som er lovprist i Koranen al-'. [28]
Imam Ibn Rajab al-Hanbali rahimahullah sier "obligatorisk for en troende til å gjøre sitt begjær ønske begrenses til hva som er tillatt av den allmektige Allah for ham, at det kan omfatte goodwill som vil bli belønnet belønning (fra Allah og opphøyet). Og krevde ham for å gjøre hans sinne for å avvise innblanding i religion (oppfattet) selv eller andre, og for å straffe eller kritisere de som motsetter seg Allah og Hans sendebud sallallaahu 'alaihi wa sallam, som ord- Ham:
قاتلوهم يعذبهم الله بأيديكم ويخزهم وينصركم عليهم ويشف صدور قوم مؤمنين ويذهب غيظ قلوبهم
Bekjemp dem vil sikkert Allah torturere dem med (medium) hendene og Allah vil ydmyke dem og hjelpe deg mot dem, og trøster dem som tror. Og eliminere sinne dem som tror. [At-Tawbah / 9:14-15] "[29]
AVSLUTNINGSFEST
Dermed denne korte artikkelen, kan være nyttig for oss alle og motivasjon til å alltid prøve å undertrykke og begrense lidenskapene av sinne, slik at vi unngår alle de dårlige tingene.
Vi avslutter denne artikkelen ved å be til Allah til Hans navn er fullkommen i skjønnhet og arten av hans alt perfekt, at han stadig gir sin veiledning og Taufik for oss å ha gode kvaliteter og edle i sin religion. Sannelig Han hører og stipend bønnen.
[Kopiert fra As-sunnah magasinet 03/Tahun Edition XV / Shaban 1432/2011M. Utgivere Foundation Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo-Solo Purwodadi Km.8 Selokaton Gondangrejo 57 183 Tel. 0271-858197 Fax 0271-858196]
Definisjon av resignasjon
Av
Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji
A. Understanding Lughawi (I Bahasa).
Ordet "التوكل" kommer fra ordet "وكل". Det sies
"وتوكل عليه واتكل وكل بالله" betyr overgi seg til Ham. [1] Også, "وكل إليه الأمر وكلا ووكولا", som betyr overgi seg og la ham. [2]
I tillegg, "رجل وكل ووكلة" som ordet "humazah" og "tukalatun", som betyr en svak person som representerer sin virksomhet til noen andre samtidig stole på det [3] Al-Azhari sa.:
رجل وكلة إذا كان يكل أمره إلى الناس
"Noen kalte 'Wukalatun," hvis han gav sin virksomhet til noen andre. "[4]
Og uttrykket "وفرس واكل" betyr å stole på rytterne i hopp og krever en punch.
Og ordet "الوكيل" berwazan fa'iil mening maf'ul, det vil si de som er betrodd med saker av bedriftseieren. Al-Azhari sa, "heter" وكيل ', fordi det har gitt en bedriftseier (representerer) myndighet til ham for å fullføre sin virksomhet og han omtalt som [5]' موكول إليه "
Noen av dem tolket ordet "الوكيل" som "الكافل" dvs. at garantiene. Raghib sier: "Ordet 'الواكيل' mer generelt, fordi hvert må wakiil kafiil, men ikke hver wakiil det som kafiil." [6]
Ordet "التوكيل" betyr, hvis du stole på andre, og du gjør det som en representant for deg selv.
Ordet "توكل" berwazan "تفعل" av ordet "الوكلة" eller "وكلة", som betyr showet og manglende evne til å stole på andre [7]. Og isimnya er [8] "التكلان".
Ibn al-Athir sa: "Det står توكل بالأمر ', dersom gjennomføringen av en sak dekket. «وكلت أمري إلى فلان ', betyr det at jeg lente meg til ham med en gang tok tilflukt i saken. Og også delegater saken selv [9]. Og noen ganger begge sammen.
Ar-Raghib al-Ashfahani sa, "Ordet" التوكل »sa de to sidene. Det sier "توكلت لفلان ', som betyr jeg serahi makt til ham. Og det sies også: «وكلته فتوكل لي", som betyr at jeg la saker til ham slik at han representerer meg. Og ordet "توكلت عليه 'betyr jeg lean på ham." [10]
Basert på det foregående, er det ment med ordet الوكالة er todelt:
Først: التوكيل som representerer og presenteres.
Second:. التوكل som betyr rennende oppgaven basert på representasjon gitt av giver av rettigheter [11]
Slik at noe av betydningen av dette ordet. Og det er fortsatt noen annen mening, og her jeg bevisst ikke si fordi det ikke var noen forbindelse med hva som er ment her.
B. Definisjon av begrepet.
Betydningen av begrepet av "توكل" (tawakkul), så sett fra stillingen som avslører en av tilstanden i leveren er vanskelig å gjette på en viss grense. Derfor var det mange tolkninger av de lærde i ulike former. Som det ikke er tolke dem, og det er også vanligvis tolkes ved hjelp av årsaker og faktorer, eller verdien eller del av sin betydning, som det er skikken med Salaf i tolkningen deres.
Blant årsakene som forskjellen er at staten hjerte og gjerninger det er veldig vanskelig å gjette med sikkerhet og avsløring (begrensning) i ord. Derfor denne resignasjon. Al-Ghazali sa, "... Det er ikke klart når det gjelder betydning og vanskelig når det gjelder veldedighet." [12]
Da de ikke behandler disse begrepene med en iboende forståelse av begrepet, men de er bare ment å forklare betydningen av disse kriteriene eller opprettholde en tilstand av den personen som sier eller til en lytter om, eller andre årsaker.
Derfor, fremveksten av deres tolkning og lahiriyahnya synes som om det er en forskjell og forandring, som i hovedsak består det av flere deler av den generelle betydningen av ordet selv eller oppsigelse av utbredelsen, støt, og verdi.
Blant de viktigste av de tolkninger som er:
A. Ibn 'Abbas anhuma Allah sier: "Det er, stole fullt på Gud [13]".
2. Imam Ahmad sa, "resignasjon betyr å bestemme søket med fortvilelse av å være [14]."
Og han sa også: "Ordet avskjedssøknad betyr underkastelse til Allah Tsanuhu anliggender samt stole helt til Ham." [15]
3. 'Abdullah ibn Dawud al-Khuraibi [16] sier: "Jeg så fratredelse som husnuzhan (enten bias) til Gud." [17]
4. Syaqiq bin Ibrahim [18] sa, "The resignasjon betyr trygghet på hva som ble lovet av Gud den allmektige." [19]
5. Al-Hasan ble spurt om oppsigelsen, svarte han, "Det er, gleden av den Allmektige Gud"
6. Når spurt om resignasjon, Ali ibn Ahmad al-Busyanji [20] sier, "Breaking bort fra makt og styrke og kraft og styrke av folk som deg." [21]
7. Ibn Jauzi rahimahullah sagt om noen av dem ", dvs. innsending til Guds anliggender, som en form av full tillit i hans god ledelse." [22]
8. Ibn Rajab al-Hanbali sa: «Det er de faktiske avhengighet hjerter til Gud den allmektige i å få nytte av saker og nektet å skade hele verden og det hinsidige." [23]
9. Al-Hafiz ibn Hajar sa: "Noen sier:" Det er, slår synet av ulike årsaker etter forberedt på. "[24]
10. Shaykh 'Abdullah bin Muhammad bin' Abd al-Wahhab sa: «Det er handlingen til et tjener hvilte sin virksomhet til Allah alene, som ikke har noen partner til ham i alle saker, både religiøse anliggender og verdslige anliggender." [25]
11. Kanskje det nærmeste definisjonen som kan kombinere de ulike delene av ovennevnte er å si: "Det er en tilstand av hjerte som kommer fra kunnskap om Gud, tro på enhet hans i å skape, kontrollere, noe som gir skade og nytte, og nekter å gi. Hva han vil, vil skje og hva som ikke er ønsket, ville det aldri skje. Så det er ingen nødvendighet å stole på ham straks overgi alt til ham samtidig for å føle seg rolig og trygg med ham. Tror også på full på tilstrekkeligheten av eksisterende i ham for det han lene seg på ham. "[26]
[Kopiert fra boken At-tawakkul 'alallaahi Ta'aalaa, forfatter Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji, Indonesia FORSTÅ resignasjon skjeve Edition Alle saker til Allah, oversetter M. Abdul Ghaffar E.M. Leser Publishers Ibn Kathir, Rabi al-Awwal 1426H april 2005M]
Nature of resignasjon
Av
Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji
Som vi har uttalt tidligere at oppsigelsen er en tilstand som oppstår fra settet, der natur oppsigelsen ikke vil være perfekt, bortsett fra ham. Derfor Ibn al-Qayyim sa: "Det har blitt hevdet at mye av menneskeheten tolke fullt oppsigelsen som en tillit og gjøre det som naturens egen avskjedssøknad. Og er det noen som tolker det som en overgivelse. Andre har tolket det som overgivelse. Dermed kan det ses at plasseringen av resignasjon er å forene det hele. "[1]
Noen forskere har tolket oppsigelsen har blitt kåret til en, to eller tre av disse saker. Ibn al-Qayyim og kaller det noen grader [2], som følger:
A. Kjenn Herren og hans egenskaper, være det evnen, autoritet, tilstrekkelighet, slutten på alle anliggender i sin vitenskap, hans utseende hans vilje, troen på tilstrekkelighet beskyttelse hans, og perfeksjon av utførelse hva som ble tildelt ham, og at ingen skapning kan okkupere denne posisjonen. [3]
Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa, "ma'rifat (kunnskap) er dette det første nivået, hvor en tjener satte foten i (stilling) resignasjon." [4]
Han siterer også uttrykket Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah kan Allah ha barmhjertighet, som er: "Derfor, ville oppsigelsen ikke være sant, og det er vanskelig å forestille kunne gjøres en filosof eller Qadariyah grupper (grupper som avviser Guds egenskaper), som sier at i naturen det finnes en Gud av makt noe som ikke kan testamenter eller fra klassen Jahmiyah som fornekter Guds karakter allmektige. Og oppsigelsen ikke går rett, bortsett fra Ahl-ul-Ithbat (Ahlus Sunnah). "[5]
Ibn al-Qayyim sa: "De var, at filosofer og Saxon Qadariyah et hjerte breaker for gaten, hjertet selv med Skaperen og kjærligheten til Allah Subhanahu wa hjerte Ta'la". [6]
Hvordan kunne de bli forestille det, nemlig oppsigelsen til Allah Subhanahu wa Ta'ala, mens de nekter kjennskap til Allahs Subhanahu wa Ta'ala små saker, samt å nekte ham av egenskapene til al-ficil al- ikhtiyariyah (testamenter gjerninger), Guds vilje og vilje.
2. Fastsettelse av årsakene, vedlikehold og gjennomføring.
Det vil oppsigelsen til en tjener ikke være rett og sant, bortsett fra å fastslå årsakene, fordi oppsigelsen var årsaken til den mektigste i den skyldige til å levere opp til ham. De fleste av de mystikerne forstår at fastsettelsen av de årsakene som kan lage flekker på resignasjon og penafiannya (peniadaannya) er en perfekt resignasjon.
I dette tilfellet har de noen ganske velkjent oppfatning, vil diskusjonen bli presentert, samt motsvar til det videre, med Guds vilje. Men, som inkluderer perfeksjon av resignasjon er ikke basert på disse årsakene og var avhengig av ham, samt opphør av sitt hjerte, som vil bli detaljert senere dijelasskan.
Derfor vil oppsigelsen ikke være perfekt, bortsett fra ved å eliminere årsakene til hjerte og lemmer avhengighet på ham, så noen ganger han ble avskåret fra ham og fortsatte med ham noen ganger. Bare Allah Subhanahu wa Ta'ala vet bedre. [7]
3. Styrking hjertet på grunnlag av monoteisme.
Resignasjon er ikke betraktet som en sann tjener til tauhidnya dømt riktig uansett. Faktisk essensen av resignasjon at det er enhet i leveren. Derfor, så lenge det forblir i mitt hjerte er det sammenhengene i shirk, da tawakkalnya vurderes defekt. Hvor langt renhet av monoteisme, så langt det er også sant resignasjon vurdert. [8]
4. Hvilepuls til Allah Subhanahu wa Ta'ala og føle deg rolig og fredelig, og stole helt og holdent til hans ledelse, som foreslått av noen intellektuelle: "Folk som er eneste tillit er som en baby, og visste ikke hva han kunne gjøre vern , med mindre morens bryst. Slik så er de eneste stole på folk, der han ikke kan ta tilflukt, bortsett fra til sin Herre alene. "[9]
Derfor kan Ibn al-Qayyim Allah har barmhjertighet sier, "resignasjon er meningen festet til to grunnleggende: stole på og stole på. Dette er essensen: إياك نعبد وإياك نستعين '. Kun jeg elsker Deg og Deg bare gjorde jeg be om hjelp "[10] [11]
5. Vennligst tenkt til Gud den allmektige.
Det har blitt tolket av noen folk som hadde første snakket om det. Dette er en av grunnpilarene i resignasjon, som resignasjon kan ikke beskrives, bortsett fra folk som berhusnuzhan (vennlig trodde) til Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Rahimahullah Ibn al-Qayyim sa, "Sannheten er at Gud tok henne husnuzhan utelukkende tillit til ham, fordi oppsigelsen var utenkelig for dem som tjener som målet for mistanken, og det er også en resignasjon på den delen av det uventede. Bare Gud vet best ". [12]
Derfor har Allah sagt i en hadith qudsi, "jeg er avhengig av min tjenere fordommer mot meg." [13]
Tre dager før sin død, har profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam sa:
لا يموتن أحدكم إلا وهو يحسن الظن بالله تعالى
"Ikke la noen av dere dør, men han var i en tilstand av slag tenkt til Gud den allmektige." [14]
6. Hjerte overgi seg til ham og trekke all den faktoren som fører til ham og kutte alle perintangnya.
Dette er en utmerket form for underkastelse til Allah Subhanahu wa Ta'ala, så hun aldri vil, men hva som er ønsket Allah, ikke elske, men det han elsket, ikke hatet, hatet, bortsett fra hva Ham, og ikke gjøre eller forlate, bortsett fra hva som er befalt av Gud å gjøre det eller la det.
Og dette er realiseringen av betydningen av "ubudiyah (servitutter) er perfekt til Allah Ta'ala. Og det er betydningen av hadith av bobestyrer (Allah), hvor uttalte:
... وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه, فإذا أحببته كنت سمعه الذي يسمع به, وبصره الذي يبصر به, ويده التي يبطش بها, ورجله التي يمشي بها, وإن سألني لأعطينه, ولئن استعاذني لأعيذنه ...
"... Og min tjener alltid nærmere min Sunnah praksis med praksis-så jeg elsker ham. Og hvis jeg hadde elsket ham, så jeg skal høre at han pleide å høre, øyne som han pleide å se ut, armene som han pleide å angripe, og at han brukte beina til å gå. Og hvis du spør meg, vil jeg gi ham, og hvis du spør meg beskyttelse for å beskytte det vil jeg definitivt ... "[15]
7. Selv overgivelse. [16]
Dette tolkes av Imam Ahmad og andre. Ibn al-Qayyim sa, "overlevering av ånd, stoff, samt natur resignasjon. Nemlig holdningen til overgivelse til Gud alle saker, og satte den på ham med håp, uten tvang og krav. "[17]
Dermed trakk gjennomsnittet avløsning samtidig seg ut av kraft og styrke og innlevering av alle saker kun til Penguasannya [18] The Mighty, sublime igjen. I bønnene, resiterte Profeten Shallalahu 'alaihi wa sallam:
اللهم أسلمت وجهي إليك, وفوضت أمري إليك.
"O Allah, sender jeg mitt ansikt til Du og jeg pasrahkan min virksomhet til deg." [19]
Og om de troende fra blant familien til Farao sa han i Allahs ord, den Opphøyde:
وأفوض أمري إلى الله إن الله بصير بالعباد
"... Og jeg sende min sak til Allah. Sannelig Allah er Seer av sine tjenere "[Al-Mu'min: 44].
Fortsetter med levering av belønning for oppsigelsen, som sa han:
فوقاه الله سيئات ما مكروا
"Og Gud holde fra onde deres svik ..." [Al-Mu'min: 45]
.
Ibn Jarir Tabari fortalt med AS-Sya'abi sanadnya, sa han, «Syatir [20] Ibn Sahl gang satt nær Masruq, da Syatir si, kan du fortelle meg hva dere har hørt fra Ibn Mas'ud, så jeg vil rettferdiggjøre du eller jeg som vil fortelle deg at du vil forsvare meg? Masruq da sa «nei Men, blir du informert om at jeg vil rettferdiggjøre deg "Så sa han:« Jeg hørte Ibn Mas'ud sa: Sannelig, det største vers i al-Qur-en handler om:. Tafwiidhan [21] (innlevering selv), det vil si «Og den som eneste tillit i Allah Allah vil være nok (trenger) det. [22] Masruq sa:« Du har rett. "[23]
8. Ridha.
Ibn al-Qayyim sa, "Ridha var resultatet av resignasjon. Og de som tolker den [24], så han tolker med stor verdi og fordeler. Derfor, hvis eneste tillit ham helt, han utvilsomt ville være fornøyd med det som blir gjort av partiet dipasrahinya. "[25]
Shaykh al-Islam sa at velsignelsen og surround det som er ment resignasjon (som resignasjon før hendelsen, mens gleden etter hendelsen). [26]
Derfor folk som eneste tillit til Gud før loven og glede i det du setter ut for ham etter loven, noe som betyr at han har gjort 'ubudiyah, eller mening. [27]
Og Allah Subhanahu wa Ta'ala har å forene de to i hans ord:
ولو أنهم رضوا ما آتاهم الله ورسوله وقالوا حسبنا الله سيؤتينا الله من فضله ورسوله إنا إلى الله راغبون
"Hvis de var veldig fornøyd med det hun ga Allah og Hans sendebud til dem, og sa:« Allah er tilstrekkelig for oss, vil Gud gi oss noe av Hans gavmildhet, og dermed (også) Hans sendebud, Sikkert vi de som venter på Gud, '(så det ville vært bedre for dem) "[At-Tawbah: 59]..
Som Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam også nødt til å forsone mellom dem i bønn der han lærte Istikharah hans følgesvenner, som han også lærer et brev fra al-Qur-en til dem, der i begynnelsen av bønner, han sa:
اللهم إني أستخيرك بعلمك, وأستقدرك بقدرتك, وأسألك من فضلك العظيم
"Alah Ja, ja jeg ber deg å veilede din vitenskap, bønnfalt makt Dine lover, og jeg ber Thy nåde er stor."
Og dette er en resignasjon og tafwidh (overgivelse). Da han lukket det ved å be om forbønn på gleden av å hilse ham:
واقدر لي الخير حيث كان, ثم أرضني به
"Etablere gode for meg det gode hvor det være, da de menneskene som gjør meg fornøyd med denne bestemmelsen." [28]
Og blant de bønner som han ba i bønn hans er som følger: "... وأسألك الرضا بعد القضاء" (". ... Og jeg ber den glede etter å gjøre opp" (løse)) "[29]
Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah sa: "Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam spurte deg etter gleden av å gjøre opp", fordi på den tiden mellom natur glede før, fordi det faktisk er en bestemmelse om at han er fornøyd hvis du får det, fordi alt vil det teralisasi ridhaan etterpå. "[ 30]
Dermed åtte nivåer, noen som er en del av årsakene og leddene i resignasjon, og det er også en del av verdien og innflytelse, og noen som er en del av sin mening. Alle som perfeksjonert det betyr at han har perfeksjonert stasjon av resignasjon samtidig fastsatt ham. Og hvis ikke en av dem, betyr minske dens verdi tawakkalnya tilsvarende mangler. Og Allah vet best.
[Kopiert fra boken At-tawakkul 'alallaahi Ta'aalaa, forfatter Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji, Indonesia FORSTÅ resignasjon skjeve Edition Alle saker til Allah, oversetter M. Abdul Ghaffar E.M. Leser Publishers Ibn Kathir, Rabi al Awwal 1426 H - april 2005 M]
Ulike typer tawakal
Av
Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji
Ut fra den eneste tillit, er resignasjon delt inn i to typer, nemlig: avskjedssøknad til Gud den allmektige og oppsigelsen til andre enn Ham. Og i hver seksjon er det flere typer resignasjon.
Først: Hvis Allah Ta'ala resignasjon
I samsvar med objektet, er dette resignasjon delt inn i fire typer:
A. Avskjedssøknad til Allah Ta'ala i rette opp, lede den, rense monoteisme, og holder fast ved læren til sin religion ved fødsel eller åndelig, uten å prøve å påvirke andre. Med resignasjon til Gud i den forstand for selvutvikling uten å se en annen person.
2. Resignasjon til Gud i rette opp, som det første punktet, kombinert med oppsigelsen til ham i å etablere religion Allahs på jorden og forebygge skader, kamp kjetteri, og bekjempe de vantro og hyklere. Også gi oppmerksomhet til velferd for muslimene, enjoining håndheve den onde, for å gi effekt for de andre så hun virkelig tilbe Gud alene. Og dette er fratredelse av profetene og deres arvinger forskere. Det er også en slags resignasjon av de mest strålende og mest nyttige. [1]
Al-'Allama Ibn as-Sa'di rahimahullah sa, "Og vet at oppsigelsen av profeten sallallaahu' alaihi wa sallam er den høyeste etterspørselen nivåene så vel som den mest edle. Og det er resignasjon til Gud og hjelpe i å etablere sin religion, ga instruksjoner til sine tjenere, og avvik fra dem. Det er den mest perfekte resignasjon. "[2]
Dermed er den mest Afdhal resignasjon i den obligatoriske resignasjon. Hva jeg (forfatteren) mener er plikten til å opprettholde sannheten og plikt medskapninger, plikten til selv. Og den mest omfattende og mest nyttige, nemlig resignasjon i å gi effekt til andre til fordel for religion eller hindre skade på religion. Og det var oppsigelsen av profetene i å opprettholde religion av Gud og hindre skade blir ført folk som liker å gjøre ugagn. Og dette er arvinger til fratredelsen om (geistlige). [3]
3. Resignasjon til Gud i møte behovene til en tjener, og hans andel av verdslig, eller hindre ting som han ikke likte samt ulike naturkatastrofer, som eneste tillit hos personer som tok lykke eller helse eller kone eller barn eller hjelpe i kampen mot fienden, og så videre. Dette fratredelse vil gi ham tilstrekkelighet i verden og den neste for hva han eneste tillit til Gud, hvis han ikke har til hensikt å be om hjelp med det å adlyde Allah.
Al-'Allama Ibn Qayyim kan Allah ha barmhjertighet si, "Mellom de to typer avgang-som er, andre og tredje slag, er det et ukjent antall dyder, men av Gud alene. Derfor, hvis en tjener eneste tillit til ham med en andre resignasjon i god tro, så Gud vil gi en tilstrekkelig tilstrekkelig til tilstrekkeligheten av den tredje typen resignasjon. Og hvis en tjener eneste tillit til Gud med alle tre typer resignasjon, da han også ville være tilstrekkelig uansett, men han vil ikke få et resultat fra ditawakkalinya objektet til det som elsket og velsignet ham. "[4]
4. Resignasjon til Gud i å gjøre noe haram eller forkaste det som ble bestilt.
Det er folk som eneste tillit til Gud i synd og å begå avskyelige. Generelt vil folk som har mål som dette ikke kunne gjøre det, bortsett fra å be om hjelp til Gud og den eneste tillit til ham. Det kan også være sterkere enn fratredelsen resignasjon de som gjør lydighet. Derfor har de kastet seg inn i undergang og fortapelse, lener tilbake til Gud at han ville spare dem og til å realisere sine krav. [5]
Dermed er det ofte deres ønsker gå i oppfyllelse, men de syndet at de vil få et svar i det hinsidige. Denne type tilsynelatende resignert til folket deres ulydighet stammer fra feil eller tvilsom tolkning er misvisende. Dette inkluderer mange mennesker i staten som avviker orientert, folk som begår handlinger som strider mot kommandoer av Allah og Hans sendebud. De gir mer oppmerksomhet til dette problemet, selv noen av dem som ba om hjelp til Gud i å gjøre det. Men, fordi den ikke er i tråd med kommandoer av Allah og Hans sendebud, slik at de får i retur får de fremskyndet og endelig (resultatet) er dårlig. [6] Vi søker tilflukt hos Allah fra ydmykelse.
Dermed delingen av resignasjon til Gud i form av sitt objekt. Og ingen tvil om at oppsigelsen er best, mest fullkomne, og viktigste er en andre slags resignasjon, som omfatter den første typen resignasjon, så den tredje. Og det verste er den siste type resignasjon. Vi søker tilflukt hos Allah fra ham.
Så mange mennesker som er eneste tillit i tawakkalnya bedratt, men han har faktisk eneste tillit på Allah, som en som dirigerer den til staten delvis tawakkalnya, som hun tok all hennes styrke tawakkalnya, selv om det er mulig for ham å gjøre det ved lett. Og konsentrerer sin avskjedssøknad bare for økningen av tro og vitenskap, samt å etablere religion. Og gi virkning til det naturlige er bedre. Og dette er oppsigelsen til de svake som har vilje er svært lav, som de fleste av dem vender seg bort viljen, resignasjon, og bønner til smerten som kan bli behandlet på noe veldig mild, eller sult kan bli eliminert med en halv brødskive eller en halv dirham. Mens han ikke ønsket å vende seg til forsvar av religion og utrydding av alle former for kjetteri, legge til troen, og bekymring for interessene til muslimer. Wallaahu vet best. [7]
Dermed består den menneskelige rase av et bredt spekter av forskjellige personer. De er bedratt mange, selv de som har bedratt det eneste tillit, involverer en rekke verdslige interesser i samsvar med de ønsker og mål. Derfor er det folk som eneste tillit til Gud i å oppnå makt og det er også folk som er eneste tillit for å få et stykke brød. [8]
I dette tilfellet, så det må utføres av en person som ikke er opptatt akkurat sinn og hjerte, unntatt i saker av en mer perfekt og bedre, som avskjedssøknad til Allah Ta'ala å skaffe det som er elsket og velsignet ham, som en uttrykkes ved en poet:
وإذا علمت بأنه متفاضل فاشغل فؤادك بالذي هو أفضل
Og hvis du vet at det [9] er så verdifull,
Deretter sibukkanlah samvittighet med mer mainstream.
Second: Til tillegg av Allah Ta'ala resignasjon
Resignasjon område er delt inn i to deler:
A. Resignasjon Syirki (skulke), som han delte inn i to typer:
a). Avskjedssøknad til andre enn Allah i saker som ingen var i stand til å gjøre, uten at Gud den allmektige, som eneste stole på folk til folk som har dødd og det onde i håp om sine krav, i form av bistand, omsorg, Rizki, og syafa'at. Det er den største skulke. Sikkert ting som dette og at semisalnya ingen kan gjøre det, men bare Allah wa Ta'ala Tabaraka. [10]
Resignasjon er referert til som en slags resignasjon Sirri, fordi fratreden ikke er gjort, bortsett fra de som tror at avdøde hadde evnen til å gjøre dette i hemmelighet i naturen. Det var ingen forskjell mellom profeten, er verge eller Evil fiende av Allah Ta'ala. [11]
b). Avskjedssøknad til andre enn Gud i ting som er i stand til å arbeide-baserte estimat på sålen tillit ham. Og dette er en mindre skulke. [12]
Som, i en resignasjon fordi det ser mer normal. For eksempel folk i autoritet eller regjeringens eneste tillit til ting som Gud har gitt dem, enten det er flaks, forstyrrelser avvisning, og andre. Det inkluderer skulke stille (skjult). [13]
Derfor sies det, menolehnya fører til at leveren til en handling av shirk i Tawheed, på grunn av den sterke avhengighet og tilbake i kjærlighet med ham.
Det er fordi leveren ikke vil være eneste tillit, med mindre partene hadde håpet. Derfor, den som håper til makten, handling, vitenskap, stat, venner, slektninger, Sheikh, strøm eller eiendom, uten å se til Gud den allmektige, da den inneholder en slags resignasjon uten grunn (midlene) er. Det er ikke noen håp om å skapninger eller såle stole på ham, men han vil få en svikt, og sikkert den inneholder skulke. [14]
Allah den Opphøyde har sagt:
ومن يشرك بالله فكأنما خر من السماء فتخطفه الطير أو تهوي به الريح في مكان سحيق
"Enhver som tilskriver noe til Gud, da er det som om fallende fra himmelen og truffet av en fugl, eller vinden til fjerne steder." [Al-Hajj: 31]
Syaqiq al-Balakhi sa, "Alle har rang (posisjon), hvor han kunne eneste stole på sin eiendom, selv tungen, sverdet, eller hans makt, og også til Gud den allmektige.
Som for de som eneste tillit på Allah, så han må få fred. Som vil Allah opphøye hans stilling. Allah Ta'ala sier:
وتوكل على الحي الذي لا يموت
Og setter du din lit til den levende Gud (Evig) Det er ikke død ... "[Al-Furqaan: 58]
I mellomtiden, folk som føler seg fred til andre enn Allah, er det fryktet at han vil bli avskåret fra ham slik at han skal leve ulykkelig. "[15]
Men, hvis han tok det til forestillingen om ham som et middel, men Gud den allmektige som setter det hele på seg selv, da så det er ikke noe problem, hvis det ditawakkali den har en god innflytelse i prestasjon.
2. Wakalah (representere) er tillatt.
Menes her er noen som representerer til andre mennesker å gjøre noe som er i stand til å gjøre, og dermed vil oppnå det er ønskelig.
Wakalah menes her leveranse og vedlikehold. For eksempel, sier du, "وكلت فلانا" (hvis du spør ham om å holde den). Og "ووكلت الأمر إليه" (hvis du forlater ham).
Og ved Shari'ah, betyr fullmakt en person gi makt til noen andre å erstatte ham er absolutt eller begrenset. [16]
Advokat, i slik form, tillates av boken, as-Sunnah og ijma '. [17] Allah Ta'ala har talt gjennom muntlig Alaihissallam Ya'qub som taler til sine barn:
يا بني اذهبوا فتحسسوا من يوسف وأخيه
"Mine barn, dere går, og deretter søke nyheten om Josef og brødrene hans ..." [Yuusuf: 87]
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam også representere arbeiderne og vakter.
Abu Huraira Allah anhu har sagt,
وكلني رسول الله صلى الله عليه وسلم بحفظ زكاة رمضان ...
"The Messenger n've gjorde meg selv som en representant for å holde veldedighet i måneden Ramadan ..." [18]
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam representerer også settet Hadd straff og håndheving, som nevnt i hadith Unais. 'Ali bin Abi Talib anhu Allah hadde også vært en skrustikke apostel i slakting av offerdyr ved sin avskjedstale pilegrimsferd "til menyedekahkan hud og det meste av det. Og beordret å slakte hundre offerdyr igjen etter profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam slaktet seksti-tre-haler med sine egne hender.
Detaljert forklaring av denne fullmakten som finnes i bøkene av rettspraksis. [19]
Men bør han ikke være alene stole på ham, selv om han har vikariere ham. I stedet må han stole på Gud, den allmektige å tilrettelegge det som var representert til andre. [20] Derfor vil en skapning ikke kunne dekke alle behov er tjenere og ikke klarer å dekke alle sine behov, og heller ikke makt til å gjøre noe for de menneskene som representerer ham, unntatt ved vilje og Guds kraft Allmektige. [21]
[Kopiert fra boken At-tawakkul 'alallaahi Ta'aalaa, forfatter Dr. 'Abdullah bin Umar ad-Dumaiji, Indonesia FORSTÅ resignasjon skjeve Edition Alle saker til Allah, oversetter M. Abdul Ghaffar E.M. Leser Publishers Ibn Kathir, Rabi al Awwal 1426 H - april 2005 M]
Reisen til det hinsidige
Av
Geistlige Abdullah bin Al-Buthoni Taslim
Den neste dagen er dagen etter dødsfallet av sannhet som må bli trodd av alle som tror på Allah og hans religion av sannhet. I dag er dagen for hevn av alle menneskelige gjerninger, en perfekt dag oppgjørets time, og den dagen ditampakkannya alle skjulte gjerninger på jorden. Også på den dagen folk vil si utover beklagelse:
يقول يا ليتني قدمت لحياتي
"Duhai, ville det være fint Jeg vil først gjøre (gode gjerninger) for livet mitt." [Al-Fajr/89: 24]
Så bør hver muslim som setter hennes sikkerhet faktisk gir stor forsiktighet i å forberede og samle mat for dagen, som er evig. Fordi i hovedsak den dagen dette er fremtiden for ekte menn. Ankomst dag er veldig rask på grunn av rask passasje av menneskeliv. Allah sier:
يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله ولتنظر نفس ما قدمت لغد واتقوا الله إن الله خبير بما تعملون
"Dere som tror, frykter Allah og la hver sjel vurdere hva han har gjort for i morgen (det hinsidige), og frykt Allah, Allah er klar over hva du gjør" [al-Hasyr/59: 18]
I tolkningen av verset imamen Qatadah rahimahullah [1] sa: "Alltid Rabbmu (Gud den allmektige) nærmere dommedag, til det punktet at han gjør det som i morgen" [2].
May Allah være fornøyd med de edle følgesvennene til Allah Umar 'anhu som ble minnet på dette i de berømte ordene: "Hisablah (introspeksilah) du nå, før du blir brakt til konto (kontrolleres / telles veldedige gjerninger på dommedagen). Vei deg nå, før de veldedige gjerninger er veid (på oppstandelsens dag), for sikkert ville det være lett for deg å møte dommedag hvis du Introspect selv i dag, og pryder deg med fromme nestekjærlighet å møte den store dagen når mennesker blir utsatt for Gud den allmektige. Allah sier:
يومئذ تعرضون لا تخفى منكم خافية
"Den dagen du blir konfrontert (til Allah), er det ingenting av hvordan ting er skjult (for ham)" [al-Hâqqah/69: 18] [3]
I tråd med ovennevnte bemerkninger, Ali bin Abi Talib Allah 'anhu sa: «Sannelig, verden har forlatt oss, mens den neste har kommet til oss, og hver av dem (og heretter) har en beundrer, så vær dere menn som beundrer / elsker det hinsidige, og blir ikke folk som beundrer verden, for sikkert nå tid til veldedighet og ingen beregning, som for i morgen på beregningstidspunktet og etterlivet er ikke lenger tid til å handle "[4].
"Du vil bli som en fremmed i verden ..."
Verden er et midlertidig tilfluktssted, og som et felt ved siden av der vi samler inn forsyninger på vei til evig landet. Enhver person som samler inn nok lager, så med tillatelse av Allah ville han komme til destinasjonen trygt, og ikke hennes hvem det er fryktet at han ikke vil komme til bestemmelsesstedet.
Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam lært den rette holdningen i livet i verden med sin sa: «Vær i verden som en fremmed eller en person som var på reise" [5]
Denne hadith som råd for troende, hvordan bør han sette seg selv i livet av verden. Fordi utlendinger (innvandrere) eller som reiser er den eneste personen som oppholder seg midlertidig, ikke bundet til å plassere ham på opphold hans, og fortsette å savne tilbake til hjembyen. Dermed staten en troende i verden hvis hjerte, alltid bundet og lengtet etter å komme hjem til sannheten, så er himmelens første ly både våre foreldre, Adam Alaihissallam og hans kone Eve, før de rykket ned til verden.
I en skriftlig råd gitt av Imam Hasan al-Basri rahimahullah til Imam Omar bin Abdul Aziz rahimahullah, sa han: "... Ja, verden er et land i utlandet og ikke selve boligen, og bare Adam Alaihissallam henvist til verden for å motta straffen påført synd ... "[6].
I denne saken avdekker betydningen av Ibn al-Qayyim sa i sin vers rahimahullah:
La (vi) himmelen 'Eden (et sted å bo)
fordi det er virkelig
Vår første ly, som i
Inside er telt (vakker)
Men vi (nå i) fiendens fanger
(Satan), så hvis du ser på
Vi vil (kunne) gå tilbake til hjembyen min
oss trygt? [7]
Holdning til livet er ikke lenger gjort en troende av ønsketenkning og for høyt i verden å leve, fordi "de som lever i verden som en fremmed, så hun har ikke noe ønske enn å forberede bestemmelser som gagner ham når han kom tilbake til livet etter døden. Han er ambisiøs og konkurrerer med folk som driver med en verden av luksus, på grunn av omstendigheter som nomader, som ikke føler seg ikke opptatt av fattigdom og lav posisjon. "[8].
Dette er hva som ligger 'Abdullah bin Umar: "Hvis du er i kveld, så ikke vent på morgenen, og hvis du erada i morgen så ikke vent for kvelden. Bruk den fremtidige helsen før smertene kommer og henter dine dager før døden "[9].
Faktisk er dette betydningen av asketiske i den virkelige verden, som sa til Imam Ahmad bin Hambal rahimahullah: "Meininga er ikke lenger ønsketenkning, noen som da i morgen sa han:« Jeg er redd vil ikke kunne nå kvelden lenger "" [ 10].
"BERBEKALLAH og virkelig det beste av bestemmelsene er fromhet"
Det beste av mat for reisen til det hinsidige er fromhet, som betyr "å gjøre seg en tjener av den beskyttende barriere mellom straff og vrede Allmektige Gud som er fryktet som vil skje med ham, nemlig (a) og unngå å gjøre umoralske gjerninger lydighet til Ham" [11] .
Så i henhold til omstendighetene rundt en tjener i verden i å gjøre lydighet til Allah og venstre umoralske gjerninger, samt situasjonen i det hinsidige. Jo mer han gjør det gode i verden vil mer og mer også godt å være i raihnya i den neste, som betyr desto større er sjansene for å nå frelse til himmelen.
Dette er blant de betydninger som følger av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam i hans sa: "Alle skal gjenoppstå (på dommedag) i samsvar med situasjonen da han døde" [12]. Det betyr at han vil få et svar senere i dag oppstandelse i henhold til de gode eller dårlige gjerninger gjort mens i verden [13].
Den viktigste rullebanen er to setninger fromme Creed: la ilaha illallah og Muhammed Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam. Derfor, den beste av bestemmelser som må være forberedt på å overleve i et stort måte dette er en rensende Tawheed (Enhet Allah i tilbedelse og skulke unna) som er kjernen betydningen av la ilaha illallah trosbekjennelse og perfeksjonering al ittibâ '(etter sunnah av Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam og unngå bid'ah) som er kjernen betydningen av trosbekjennelsen til Muhammad Profetens sallallaahu' alaihi wa sallam.
Allah vil gjøre det lettere for folk i ansiktet av store hendelser som vil skje med dem på oppstandelsens dag, i henhold til deres forståelse og praktisering av islam er de to viktigste rullebanen mens i verden.
Test av tro på graven er den første store hendelsen oppleves av mennesker etter hans død. De vil bli spurt av de to englene Munkar og Nakir [14] med tre spørsmål: "Hvem er din Herre, hva er din religion? Og hvem er din profet? "[15]. Allmektige Gud bare lover å lette og fasthet i troen når møtt med denne store testen for folk som forstår og praktiserer disse to islamske stiftelse ordentlig, slik at de vil svare: "Min Herre er Allah, er min religion islam og profetene er Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam. "[16]
Allah sier:
يثبت الله الذين آمنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الآخرة ويضل الله الظالمين ويفعل الله ما يشاء
Gud bekrefter (tro) de som mener med 'urokkelige ord "i livet i verden og den hinsidige, og Allah for å villede folk som dzalim og begå hva han vil bruke" [Ibrâhim/14: 27]
Betyr 'sterk tale "i dette verset blir tolket av Profeten sallallaahu' alaihi wa sallam i Sahih al-Bara 'bin' Under konstant press Azib Allah 'anhu, at han sallallaahu' alaihi wa sallam sa:" En muslim, når de blir spurt i en grav (av englene Munkar og Nakir) da han vil vitne om at det ikke er sant tilbedelse unntatt Gud (la ilaha illallah) og at Muhammed sallallaahu 'alaihi wa sallam er Allahs sendebud (profeten Muhammed), at betydningen av hans ord: "Allah bekrefter ( tro) de som mener med 'urokkelige ord "i livet i verden og den hinsidige" [17]
Inkludert store hendelser på dommedag er å gå ned til sjøen Messenger av Allah 'alaihi wa sallam full av herlighet, er fargen på vannet sitt hvitere enn melk, søtere enn honning smak, og lukte mer duftende enn duften Misk (musk), de som drikker det kun én gang så hun ville ikke tørste til evig [18]. I en autentisk hadith [19] De nevnte også at det blir motarbeidet og utvist fra innsjøen profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam er. Det er fordi når de slår verden av spor og sunnah av Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, og fikk inn problemet med kjetteri.
Imam Ibn Abd al-Barr rahimahullah [20] sa: «Alle personer som ikke begår kjetteri Allah velsignet i denne religionen vil bli utvist fra innsjøen Rasululah sallallaahu 'alaihi wa sallam. Den mest alvorlige blant dem er de menneskene (Ahl-ul-bid'ah) som menyelisihi forståelse av menighet muslimene, som de Kharijites og sjiamuslimene, de tilhengere Râfidhah og lidenskaper. De folk som gjør så er de lovbryterne og urett mot sannheten, så vel som mennesker som gjør de store syndene åpenlyst. De fryktet også nevnt i hadith (profetens utvist fra innsjøen sallallaahu 'alaihi wa sallam) [21].
Inkludert store hendelser på dommedag er over aske-Shirâth (bro) som er spredt over overflaten av helvete, mellom surge og helvete. I en autentisk hadith [22] nevnes at staten folk krysser broen varierer, etter sine gjerninger på jorden. "Det er en passering gjennom så raskt som et kyss, det er en lynrask, noen er som vinden, det er et stramt løp like fort som en hest, kamel ridning så fort som noen, er det løping, noen gange, noen gjennomgang, og det blir truffet av kroken jern og kastet i helvete "[23] - na'ûdzu billahi min dâlik -.
Shaykh Muhammad ibn Saalih al-'Uthaymeen, kan Allah ha nåde når forklare forskjeller i tilstanden til folk som krysser brua, sa: "Dette er ikke valg av hver person, som ved sitt eget valg selvsagt alle som ønsker å krysse det raskt. Men den menneskelige tilstand mens krysset i samsvar med rask eller treg de skal motta og vedta den islamske loven i hele verden. Alle som mottar instruksjon i et travelt og Sunnah til Profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam, så vil han fort krysse den. I stedet han som er treg i dette tilfellet, så vil han langsomt passere gjennom, som et svar i form, og returnere det i samsvar med den type handlinger "[24].
"En god slutt svar (Remix) for personer som frykter Allah"
Til slutt, hvordan folk kommer på spissen; paradis av lykke, eller et helvete fylt med en smertefull pine. Det er der Allah vil gi perfekte svar for mennesker etter sine gjerninger i verden. Allah sier:
فأما من طغى وآثر الحياة الدنيا فإن الجحيم هي المأوى وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فإن الجنة هي المأوى
"Som for dem som overskrider grenseverdien, og foretrekker livet i verden, og sikkert Fire ly (den). Som for dem som frykter storheten av hans Herre og ønske om å avstå fra sine ønsker, sannelig surgalah bosted "[en Nâzi'ât / 79:37-41]
Så svarer en god slutt bare Allah reservert for folk som er forsiktige og utstyre seg med lydighet til Ham, og vekk fra handlinger som avviker fra hans religion. Allah sier:
تلك الدار الآخرة نجعلها للذين لا يريدون علوا في الأرض ولا فسادا والعاقبة للمتقين
"Landet er Hereafter, gjorde vi for folk som ikke ønsker å skryte og gjøre skade (vice) i (foran) av jorden, og oppfølgeren (den gode) at (Paradiset) er for dem som frykter Allah" [al-Qasas / 28:83]
Shaykh Abd al-Sa'di rahimahullah sa: "... Hvis de har noe ønske om å skryte eller synder på jorden, betyr det at de er fokusert bare ønsker til Gud den allmektige. Deres hensikt er bare å forberede mat for etterlivet, og deres forhold da verden var alltid ydmyke oss til Guds tjenere, og alltid holde seg til sannheten og gjøre gode gjerninger. De er de rettferdige mennesker som vil få en god avsluttende avkastning (Paradise av Allahk). "[25]
AVSLUTNINGSFEST
Etter vurdere de stadier av denne reisen, la oss spørre oss selv: Vi har forberedt nok lager til å overleve turen? Hvis svaret er: ikke ennå, så fortvil ikke, det er fortsatt tid til å forbedre seg og rette opp eventuelle mangler vi - med tillatelse av Allah - Way, skyndte å gå tilbake og angre til Gud k, og vekt på gjenværende levetid for fromme veldedighet vi er fortsatt nei. Og alt av det vil være enkelt for den som ble gitt Allah k taufik og bekvemmelighet for ham.
Fudhail Imam ibn 'Iyâdh rahimahullah [26] aldri rådet noen mann, sa han: «Hvor mange år er du"? Mannen svarte: «Seksti år." Fudhail rahimahullah sa: "Det var seksti år med reisen til Allah, og kan være du er nesten der". Mannen svarte: «Sannelig vi tilhører Allah og vil vende tilbake til ham." Så Fudhail rahimahullah sa: «Forstår du betydningen av dine ord? Du sier at jeg tilhører den allmektige Allah, og vil vende tilbake til ham; alle som innser at han er Guds tjener allmektige og vil vende tilbake til ham, så han burde vite at han vil stå foran Ham på dommens dag . Alle som vet at han vil stå foran Ham, da han skulle vite at han ville bli holdt ansvarlig for alle handlinger i verden. Alle som vet vil bli holdt ansvarlige (sine handlinger), så han bør forberede svaret ". Da mannen spurte: "Så hvordan å spare når er det?" Fudhail rahimahullah svarte: «Det er lett". Han spurte igjen: "Hva er det" Fudhail rahimahullah sa: "Forbedre deg selv resten av livet ditt, da Allah vil tilgi dine synder i fortiden, fordi hvis du fortsetter å gjøre det dårlig på resten av dine dager, vil du bli torturert (på dagen Judgement) for dine synder i fortiden og resten av ditt liv "[27].
Til slutt lukker vi dette papiret med bønn av profeten sallallaahu 'alaihi wa sallam [28] til det gode for religion, vår verden og den hinsidige:
O Allah, fikse min religion som er determinant av (god) alt av virksomheten min, og reform (bedrift) som er der mitt liv min verden og heretter fikse, som er der min tilbakekomst (alltid), gjør (fremtidige) som et tillegg til det gode liv for meg, og (gjøre) døden som en barriere mot meg fra alle onder.
City of Profeten sallallaahu wa sallam a'alaihi, 20 Shafar 1430 H
Taslim bin Abdullah Al-Buthoni
[Kopiert fra As-sunnah magasinet XIII/1430H/2009M 03/Tahun Edition. Foundation publiserte Lajnah Istiqomah Surakarta, Jl. Solo - Solo Gondanrejo Purwodadi Km.8 Selokaton 57 183 Tel. 0271-858197 Fax 0271-858197]
kilde: http://almanhaj.or.id/
Tidak ada komentar:
Posting Komentar